Windows 11-update van april maakt Windows Hello onbruikbaar

De problemen met Windows Hello doen zich voor na installatie van de april-update op Windows 11– en Windows Server 2025-systemen. Gebruikers kunnen hierdoor niet langer inloggen met hun ingestelde pincode of via gezichtsherkenning.
Inlogproblemen met Windows Hello
Volgens Microsoft ontstaat het probleem op systemen waarop Dynamic Root of Trust for Measurement (DRTM) of System Guard Secure Launch was ingeschakeld vóór installatie van update KB5055523. Na installatie moet het betreffende systeem worden gereset via een Push-button reset of via het herstelmenu in de Windows-instellingen. In beide gevallen is het belangrijk dat gebruikers ervoor kiezen hun bestanden en instellingen te behouden.
Na de reset krijgen gebruikers bij het inloggen een foutmelding te zien. Microsoft schrijft: “Gebruikers kunnen een Windows Hello-bericht te zien krijgen met de tekst ‘Er is iets gebeurd en je pincode is niet beschikbaar. Klik om uw PIN opnieuw in te stellen’ of ‘Sorry, er is iets misgegaan met het instellen van gezichtsherkenning’.”
Tijdelijke workaround beschikbaar
Microsoft laat weten te werken aan een oplossing voor de bug, maar noemt nog geen datum waarop die beschikbaar zal zijn. Wel biedt het bedrijf tijdelijke oplossingen, zodat gebruikers toch gebruik kunnen maken van Windows Hello.
Zo kan je vanaf het inlogscherm je pincode opnieuw instellen via de bijbehorende knop. Wil je liever gezichtsherkenning gebruiken? Open dan de instellingen van Windows 11 en ga naar Accounts -> Aanmeldingsopties -> Gezichtsherkenning (Windows Hello). Daar kan je gezichtsherkenning opnieuw instellen.
Het lijkt erop dat Windows per ongeluk de Hello-inloggegevens heeft verwijderd na het resetten van systemen met bepaalde beveiligingsopties. Hoe dit probleem precies is ontstaan, is vooralsnog onduidelijk.