Nieuwe Play Store-functie moet dure ‘miskliks’ voorkomen

Googles one-tap-betaalfunctie in de Play Store maakt het eenvoudig om een abonnement af te sluiten of in-appaankopen te doen. Als er een creditcard of andere betaalmethode is gekoppeld, kan de betaling namelijk met één tik worden afgerond. In de praktijk leidt dat echter ook tot dure vergissingen, waarbij je wellicht zonder het te merken een abonnement afsluit. Hoewel dat vrij eenvoudig te herstellen is via de Play Store, blijft voorkomen beter dan genezen.
Met die gedachte lijkt Google ook de aanpassing van de one-tap-betaling te hebben ontwikkeld. Voortaan is het niet voldoende om op de knop ‘Abonneren’ te tikken; je moet er nu overheen vegen om een aankoop te bevestigen. Tenzij je écht niet oplet, zou dit moeten voorkomen dat je per ongeluk iets koopt. De wijziging geldt niet alleen voor abonnementen, maar ook voor de aankoop van apps en in-appaankopen.

De aanpassing werd dit voorjaar al aangekondigd in de systeemrelease-opmerkingen van Android. De daadwerkelijke update liet even op zich wachten, maar wordt inmiddels uitgerold via Play Store-versie 45.8.21-31 en nieuwer. Mogelijk is de functie op sommige toestellen al langer beschikbaar, aangezien Google beloofde de uitrol te starten vanaf versie 45.6.
Zodra de update beschikbaar is, installeert Google deze automatisch op je Android-telefoon of -tablet. Houd er rekening mee dat de volledige uitrol nog enkele weken kan duren.
Beheer je Play Store-aankopen
Heb je per ongeluk een abonnement afgesloten via de one-tap-betaalfunctie en wil je dit opzeggen? Dat kan via het tabblad Betalingen en abonnementen in de Play Store. Volg hiervoor deze stappen:
- Open de Play Store.
- Tik rechtsboven op je profielfoto en kies Betalingen en abonnementen.
- Open het tabblad Abonnementen.
- Als er abonnementen geregistreerd zijn, kan je ze hier opzeggen. Let op: je moet wel altijd de resterende looptijd van het abonnement uitzitten.












