Klantgegevens van Adidas gestolen via klantenservice

© Unsplash / Fachry Zella Devandra
Adidas heeft bekendgemaakt dat er klantgegevens zijn gestolen via een externe klantenserviceprovider. Bij het datalek zijn geen betaal- of inloggegevens buitgemaakt.

In een securitybulletin schrijft Adidas dat een onbevoegde partij recent toegang heeft gekregen tot “bepaalde klantgegevens”. Het datalek vond plaats via de systemen van een externe dienstverlener. De Duitse sportkledinggigant benadrukt dat er geen inlog-, creditcard- of andere betaalgegevens zijn gestolen.

Wel gaat het om “contactgegevens” van klanten die recent contact hebben opgenomen met Adidas. Om welke gegevens het precies gaat, is niet duidelijk, maar vermoedelijk betreft het de gebruikelijke combinatie van naam, e-mailadres en telefoonnummer. Ook is nog onduidelijk om hoeveel klanten het gaat van wie gegevens zijn gelekt.

Getroffen klanten moeten nog door Adidas op de hoogte worden gebracht. Wel heeft het bedrijf al contact opgenomen met de bevoegde autoriteiten om het datalek te melden. Welke dienstverlener precies betrokken is bij het incident, laat Adidas ook nog in het midden.

Opnieuw een datalek bij Adidas

Voor Adidas is dit niet het eerste datalek. Eerder deze maand meldde het bedrijf al dat klantgegevens waren gelekt in Turkije en Zuid-Korea. Ook in 2018 raakte de Duitse fabrikant klantdata kwijt. Toen ging het, naast contactgegevens, ook om versleutelde wachtwoorden van enkele miljoenen klanten.

Uitgelicht artikel Onbeveiligde database ontdekt met 184 miljoen logingegevens van onder meer Google, Apple en Microsoft
adidasBeveiligingdatalek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals