Klantgegevens van Adidas gestolen via klantenservice

In een securitybulletin schrijft Adidas dat een onbevoegde partij recent toegang heeft gekregen tot “bepaalde klantgegevens”. Het datalek vond plaats via de systemen van een externe dienstverlener. De Duitse sportkledinggigant benadrukt dat er geen inlog-, creditcard- of andere betaalgegevens zijn gestolen.
Wel gaat het om “contactgegevens” van klanten die recent contact hebben opgenomen met Adidas. Om welke gegevens het precies gaat, is niet duidelijk, maar vermoedelijk betreft het de gebruikelijke combinatie van naam, e-mailadres en telefoonnummer. Ook is nog onduidelijk om hoeveel klanten het gaat van wie gegevens zijn gelekt.
Getroffen klanten moeten nog door Adidas op de hoogte worden gebracht. Wel heeft het bedrijf al contact opgenomen met de bevoegde autoriteiten om het datalek te melden. Welke dienstverlener precies betrokken is bij het incident, laat Adidas ook nog in het midden.
Opnieuw een datalek bij Adidas
Voor Adidas is dit niet het eerste datalek. Eerder deze maand meldde het bedrijf al dat klantgegevens waren gelekt in Turkije en Zuid-Korea. Ook in 2018 raakte de Duitse fabrikant klantdata kwijt. Toen ging het, naast contactgegevens, ook om versleutelde wachtwoorden van enkele miljoenen klanten.











