Kassaproblemen Delhaize opgelost: klanten betaalden soms tientallen euro’s te veel

Radiozender WinWin ontdekte in april dat er iets mis was met de kassasystemen van Delhaize. Maandenlang betaalde een deel van de klanten onterecht te veel voor hun boodschappen. Dat gebeurde bij producten waarop, naast een streepjescode, een QR-code aanwezig was. Het scansysteem herkende soms beide codes, waardoor er een zogenoemd ‘spookproduct’ op het kassaticket verscheen – een product dat niet in het winkelwagentje zat.
Tientallen euro’s te veel
Delhaize-klanten betaalden hierdoor in sommige gevallen tientallen euro’s te veel. Als voorbeeld noemt de radiozender een luisteraar die, naast een blikje tv-worstjes, ook ineens een bak trappistenbier ter waarde van 50 euro op zijn rekening zag verschijnen. Hoeveel klanten precies getroffen zijn, is niet bekend. Delhaize beloofde in april beterschap en stelt dat de problemen inmiddels zijn verholpen.
In de loop van mei heeft Delhaize een software-update uitgerold naar zijn kassasystemen. Die update zorgt ervoor dat enkel de reguliere streepjescodes worden herkend, en dat de QR-codes op verpakkingen worden genegeerd. Volgens de keten zou het daarmee gedaan moeten zijn met de foutieve aanrekeningen. Woordvoerder Roel Dekelver laat weten dat er nog een bevraging loopt bij alle uitbaters om zeker te zijn dat de update overal correct is doorgevoerd.
Delhaize was eerder al op de hoogte
Onderzoek van WinWin, dat contact opnam met verschillende medewerkers van Delhaize, wijst uit dat de supermarktketen al langer op de hoogte was van de problemen. Tot frustratie van minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit). “Mocht blijken dat Delhaize al langer op de hoogte is van het probleem, dan zal ik niet nalaten om fors op te treden”, zei Beenders in het radioprogramma.
De minister benadrukt dat het cruciaal is dat consumenten volledig kunnen vertrouwen op hun kassaticket. “De winkelkar is al duur genoeg”, concludeert hij. Intussen voert de Economische Inspectie een onderzoek uit naar de situatie bij Delhaize. Dat moet duidelijk maken wat de impact is van de kassaproblemen.











