Xiaomi SU7 Ultra krijgt Nürburgring-editie met brute EV-prestaties

De standaardversie van de Xiaomi SU7 Ultra kost 529.900 RMB (ongeveer 74.000 euro), maar wie kiest voor het optionele Track Package komt uit op 629.900 RMB (zo’n 88.000 euro). De zeldzame Nürburgring-editie krijgt een prijskaartje van 814.900 RMB (114.000 euro) en is strikt beperkt tot 100 exemplaren, waarvan er dit jaar slechts tien worden gebouwd. Xiaomi deelde alle details van de hyperwagens in een persbericht.
SU7 Ultra breekt records
De SU7 Ultra liet al meteen zijn spierballen zien op het beruchte Nürburgring-circuit in Duitsland. Daar zette het productiemodel een recordtijd van 7:04.957 neer, waarmee het de snelste elektrische executive car ooit is op het circuit. Een speciaal aangepaste prototypeversie dook zelfs onder de 6:30 en klokte af op 6:22.091, goed voor de derde snelste tijd ooit op de Nordschleife.
Zelfs zonder opties is de SU7 Ultra al indrukwekkend: een tri-motor aandrijving, 1.548 pk, een topsnelheid van 350 km/u en een 0-100 tijd van 1,98 seconden. Maar wie het ‘Track Package’ bestelt, krijgt daarbovenop onder meer 21-inch gesmede velgen, Pirelli P ZERO 5e generatie-banden én extra set semi-slicks (TROFEO RS), Bilstein EVO R verstelbare schokdempers, carbonnen wielkasten achteraan, ENDLESS-race-remblokken en een carbonnen dak.
Nürburgring Limited Edition: racewagen voor de straat
Voor wie echt alles wil, is er de nog extremere Nürburgring Limited Edition. Die is gebaseerd op het Track Package, maar wordt uitgebreid met FIA-gecertificeerde carbonnen racestoelen met zespuntsgordels, een carbonnen motorkap en een volledige aerokit met extra diffuser en achterspoiler.
Verder wordt ook de achterbank vervangen door een halve rolkooi, goed voor 12% meer torsiestijfheid. Tot slot krijgt de Nürburgring Limited Edition ook exclusieve interieurdetails in carbon en een Limited Edition-plakkaat en kenmerkende ‘Ultra Lightning’-stickers.



Legaal in China, nog niet in België
Beide extreme versies van de SU7 Ultra zijn naar verluidt gewoon straatlegaal in China. Met de SU7 Ultra mikt Xiaomi recht op het terrein van Tesla Model S Plaid en Porsche Taycan Turbo GT, maar dan met een eigenzinnige Chinese twist. De prestaties spreken voor zich, maar vooral het feit dat Xiaomi zijn auto’s test en afstelt op de Nürburgring onderstreept dat het merk het menens is. Bestellen kan voorlopig enkel in China, via de Xiaomi EV-app of via WeChat. Of de SU7 Ultra ook naar Europa komt, is nog niet bekend.











