Nieuws

“10% van Belgen verkiest doomscrollen boven seks met hun partner”

scrolling in bed
© iStock - Tero Vesalainen
Je kent het of je kent het niet: doomscrollen, oftewel dwangmatig en redelijk nutteloos blijven scrollen op je smartphone. Dat gaat vaak ten koste van je productiviteit en de mensen om je heen. We weten dat het slecht voor ons is, maar laten ons er telkens weer door verleiden.

De algoritmes van TikTok en gelijkaardige platformen zijn er natuurlijk waanzinnig goed in om ons aan ons scherm gekluisterd te houden. Volgens een onderzoek in opdracht van OnePlus besteedt de gemiddelde Belg dagelijks 108 minuten aan doomscrollen. Bij Gen Z’ers is dat zelfs al iets meer dan twee uur per dag. Het onderzoek levert nog andere opmerkelijke inzichten op ook.

Zo zegt 44 procent van de Belgische scrollers wel eens op het toilet te scrollen en 22 procent doet het tijdens familiebijeenkomsten. Het scrollen gebeurt in België vooral tijdens het kijken naar een film of tv (40%), in bed (36%), aan de eettafel (16 procent) en op het werk (15%). 10 procent gaf zelfs toe doomscrollen te verkiezen boven seks met hun partner.

Wat we bekijken, waarom en de negatieve gevolgen

Volgens het onderzoek komen bij doomscrollen deze vijf onderwerpen het meest aan bod:

  • Negatief wereldnieuws (28%)
  • Reality-tv en drama met beroemdheden (23%)
  • Luxe levensstijl (18%)
  • Tourist traps en onrealistische reisverwachtingen (16%)
  • Toxisch welzijn (15%)

En waarom we hier massaal naar blijven kijken? Voor vermaak (32%), uit verveling (31%) en omdat het nu eenmaal een verslaving (25%) is geworden. 22 procent gebruikt het ook als een soort mentale reset wanneer ze gestrest zijn, maar vaak heeft doomscrollen ook een negatieve impact. Zo zegt 21 procent zich moe en uitgeput te voelen, terwijl 14 procent er geïrriteerd door geraakt. Ook zegt 14 procent er niet van te kunnen slapen of zich schuldig te voelen. Slechts 12 procent zegt na het doomscrollen echt beter geïnformeerd te zijn. 37 procent meent dat doomscrollen hun productiviteit vermindert en 28 procent zegt dat ook hun creativiteit negatief aangetast wordt.

Wat we willen in plaats van doomscrollen

Doomscrollen is niet per se iets wat we zelf willen, maar het blijft wel gebeuren. Volgens het onderzoek verliest 38 procent van de Belgen tijdens het scrollen regelmatig de tijd uit het oog en 28 procent betrapt zich er meermaals per dag op eigenlijk iets anders te willen doen terwijl ze aan het scrollen zijn. Het liefst willen we minder scrollen en meer tijd vrijmaken voor de natuur (39%), het zien van familie en vrienden (35%), lezen (29%) en sporten (28%).

Promotiestunt

Het onderzoek dat besteld werd door OnePlus kadert in een promotiestunt voor de OnePlus Nord 5 die op 8 juli gelanceerd wordt. Met de nieuwe smartphone wil men gebruikers minder doelloos laten scrollen en meer creatief aan de slag laten gaan. Daarvoor doet men een beroep op een krachtige camera, een scherm van hoge kwaliteit, slimme sneltoetsen en heel wat AI-functies. In het kader van de promotie wordt ook een game genaamd Brain Rot Blaster gelanceerd.

Het onderzoek in kwestie kan voorlopig wel niet openlijk geraadpleegd worden. Het is dan ook onduidelijk hoe uitgebreid, representatief en wetenschappelijk verantwoord het gevoerd is. In het persbericht doken hier en daar ook wat onregelmatigheden op. Zo werd eerst beweerd dat 10 procent toegaf doomscrollen te verkiezen boven seks met hun partner, maar iets later werd daar een nuancerende “wel eens” aan toegevoegd. Hoe dan ook is het bij dergelijke promotiestunts natuurlijk vooral de bedoeling om zich ludiek in de schijnwerpers te werken, wat bij deze alleszins gelukt is.

Uitgelicht artikel oneplus brain rot blaster Vecht tegen Crypto Bro en andere stereotypes in Brain Rot Blaster van OnePlus
mobieloneplusontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals