Daar zijn ze dan: AI-browsers als concurrent voor Google Chrome

AI lijkt dezer dagen alomtegenwoordig en ook in browsers begint AI meer en meer geïmplementeerd te worden. Sterker nog: er worden compleet nieuwe browsers gelanceerd die helemaal rond AI zijn gebouwd. Zo heeft Perplexity AI net zijn eigen AI-browser Comet gelanceerd, inclusief ingebouwde conversatie-interface om geklik tot een minimum te herleiden.
Volgens Reuters zou ook OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, op het punt staan een eigen AI-browser te lanceren. Die zou er over enkele weken al kunnen zijn en uiteraard zit ChatGPT er meteen in geïntegreerd. Er is ook een koppeling met de AI-agent Operator, die autonoom kan navigeren om taken voor jou te vervullen. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van een hotel.
Minder klikken, meer praten
Waar het bij traditionele browsers vooral de gebruikers zelf zijn die al het werk moeten doen door van link naar link te klikken, positioneert Comet zich als een “tweede brein”. Het model onthoudt context, beantwoordt opvolgvragen en voert complete taken uit. Zo kan je het systeem recepten laten opzoeken, ingrediënten laten bestellen en meteen ook de levering laten inplannen. Ook e-mails sturen en agenda’s beheren zou volgens Perplexity geen probleem zijn. Dat is wat we tegenwoordig “agentic AI” noemen: AI die niet alleen informatie ophaalt, maar zelfstandig beslissingen neemt en acties in meerdere stappen uitvoert.
OpenAI zou een vergelijkbare route kiezen. Interne demo’s zouden een browser tonen waarin de gebruiker vrijwel nooit een traditionele link hoeft aan te klikken. In plaats daarvan blijft alles binnen één chatvenster, wat op zich een geheel nieuwe manier van “browsen” inhoudt en van gebruikers de nodige gewenning zal vragen.
Uitdaging voor Google
AI-chatbots bevatten nu al browseropties, maar complete AI-browsers zullen des te meer een uitdaging zijn voor Google, dat met Chrome bijna 70% van de markt in de handen heeft. Met AI-browsers dreigen traditionele zoekresultaten immers te verdwijnen en minder klikken betekent ook minder advertentie-inkomsten. Ook uitgevers krijgen het dan moeilijker. SEO-tactieken die decennia lang gebruikt werden, kunnen plots irrelevant worden en hun content wordt niet meer rechtstreeks gelezen maar enkel nog via een AI-venster dat alles samenvat.
Natuurlijk zit ook Google zelf niet stil. Het bedrijf is zelf ook met talloze AI-ontwikkelingen bezig en heeft ook in Chrome en Google Search al de nodige AI-functies geïntegreerd. De kans is reëel dat Chrome op termijn gewoon meer en meer evolueert om zelf een AI-browser te worden. Of dat dan de enige optie zal zijn voor gebruikers, of dat ook de traditionele browserervaring behouden blijft, valt dan nog af te wachten.











