VS komt met ‘antidumpheffing’ voor Chinese grafiet voor EV-batterijen

De VS hanteerde al een importheffing op Chinese grafiet, maar verhoogt die nu met 93,5%. De totale heffing op het materiaal uit China komt daarmee uit op 160% en is vooral bedoeld om Chinese dumppraktijken tegen te gaan. Chinese handelaren zouden grafiet veel goedkoper aanbieden dan de normale marktwaarde, om zo marktaandeel te veroveren ten koste van westerse aanbieders.
De nieuwe importtarieven volgen op een klacht van de American Active Anode Material Producers (AAAMP). De brancheorganisatie stelde in december dat de Chinese dumpmarges variëren van 828 tot 901%. Volgens AAAMP verhinderen deze marges of subsidies productie in de VS: de prijzen van Chinese grafiet liggen zo laag dat Amerikaanse fabrikanten simpelweg niet kunnen concurreren.
Daarop opende het Amerikaanse ministerie van Handel (DOC) een onderzoek naar dumping vanuit China, met de voorlopige heffing als gevolg. Uiterlijk op 5 december zal het ministerie de definitieve importheffing bekendmaken.
Verzet van Tesla en Panasonic
Het onderzoek naar Chinese dumping van grafiet stuitte op verzet van Panasonic en Tesla, die in de VS samenwerken bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s. Voor deze batterijen is grafiet een onmisbare grondstof, die nu dus aanzienlijk duurder wordt, wat mogelijk ook resulteert in duurdere EV’s.
Panasonic en Tesla stellen bovendien afhankelijk te zijn van China; de Amerikaanse industrie zou nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn om de Chinese productie te vervangen; ze moeten dus wel grafiet uit China blijven importeren. Vorig jaar importeerde de VS 180.000 ton grafiet, waarvan twee derde afkomstig was uit China.











