Veiligheid bij SpaceX onder druk: opvallend veel ongevallen op Starbase

Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse arbeidsinspectie OSHA, die wijzen op een ongevalspercentage dat bijna zes keer hoger ligt dan bij andere ruimtevaartbedrijven. Het roept vragen op over de veiligheidscultuur bij het ruimtebedrijf van Elon Musk, waar het tempo hoog ligt en de risico’s voor personeel duidelijk toenemen.
Starbase is het kloppend hart van SpaceX’s Starship-project: een herbruikbare raket waarmee Musk mensen naar de maan en Mars wil brengen. Het tempo ligt er bijzonder hoog, met meerdere testvluchten sinds 2023, waaronder pogingen om de Super Heavy-booster te vangen met robotarmen aan de lanceertoren. Maar achter die technische mijlpalen schuilen opvallend veel letsels. In 2024 gingen er 3.558 werkdagen verloren door beperkte inzetbaarheid van gewonde medewerkers, en 656 dagen door volledig werkverzuim.
Hogere risico’s
Ook op andere SpaceX-locaties zijn de cijfers zorgwekkend. In het Amerikaanse Bastrop in Texas lag het ongevalspercentage op 3,49, in Redmond in de staat Washington op 2,89. Het gemiddelde over alle productielocaties komt uit op 2,28 incidenten per 100 werknemers, nog steeds fors boven het sectorgemiddelde van 1,6. De meeste concurrentie zit rond de 1 incident per 100 werknemers.
De lijst met incidenten op Starbase blijft groeien. In de afgelopen vier jaar vonden er veertien inspecties plaats op SpaceX-locaties, waarvan zes na ongevallen op Starbase. De incidenten waren niet mals, waaronder een gedeeltelijke vingeramputatie en een kraaninstorting in juni 2025.
NASA, dat miljarden investeert in SpaceX voor onder meer maanmissies, houdt de situatie nauwlettend in de gaten. Pas bij dodelijke incidenten of grove nalatigheid mag het agentschap ingrijpen. Voorlopig laat het bedrijf zelf niets los over de veiligheidscultuur op de werkvloer.











