Nieuwe reclame verandert Gmail in shoppingparadijs of nachtmerrie

Advertenties vormen al jarenlang de belangrijkste inkomstenbron van Gmail. Gebruikers krijgen regelmatig reclame te zien tussen hun e-mails. Deze advertenties staan doorgaans bovenaan de pagina ‘Reclame’ en zijn voorzien van een ‘Ad’-label, waarmee duidelijk wordt gemaakt dat het om advertenties gaat en niet om reguliere berichten. Google test nu echter een nieuw type advertentie: zogenoemde “Demand Gen e-commerce ads”, zoals Google Ads-expert Thomas Eccel ze omschrijft. Deze advertenties hebben een heel ander uiterlijk dan de bestaande varianten.
Shoppen vanuit je Gmail-inbox
In tegenstelling tot de huidige advertenties, die vooral uit een korte omschrijving bestaan, ligt bij de nieuwe advertenties de nadruk op ‘product placement’. Webwinkels promoten hun producten rechtstreeks in je inbox, bijvoorbeeld door aanbiedingen te tonen. Je ziet direct prijzen en kunt vanuit de advertentie doorklikken naar de productpagina.

Wie op zo’n advertentie klikt, opent in eerste instantie een lijstweergave met alle gepromote producten. Ook in onze eigen Gmail-inbox zijn we dit nieuwe advertentietype al tegengekomen, zij het zonder de prijsvermelding of aanbiedingen. Mogelijk kunnen webwinkels zelf bepalen welke informatie ze toevoegen, of wordt dit nog per regio uitgerold. Uit informatie van Eccel, die afbeeldingen deelde met prijzen in euro’s, blijkt in elk geval dat de ads (onder meer) in de Europese Unie worden getest.
Duidelijkere, maar opvallendere reclame
Wat de precieze impact voor Gmail-gebruikers zal zijn, moet nog blijken. Google lijkt de advertenties op dit moment volop te testen en onderzoekt daarbij waarschijnlijk ook hoe vaak ze in de inbox verschijnen. Duidelijk is in ieder geval dat deze nieuwe advertenties veel meer opvallen dan de huidige, e-mailachtige advertenties. Ze duiken bovendien niet alleen bovenaan in de map ‘Reclame’ op, maar ook tussen andere e-mails.
Dat juichen we deels toe. De bestaande advertenties waren, ondanks het Ad-label, niet altijd even herkenbaar als reclame. Door de opvallende vormgeving van de nieuwe advertenties is daar geen misverstand meer over. Ook bij deze nieuwe advertenties staat overigens gewoon een Ad-label, zodat gebruikers ze als zodanig kunnen herkennen.
De nieuwe advertenties voelen als een combinatie van Googles Demand Gen-targeting en de bekende Shopping-advertenties. Als de test in Gmail succesvol blijkt, overweegt Google de nieuwe reclamevorm ook uit te rollen naar YouTube en Discover, zegt Search Engine Land. Op die platforms worden momenteel al Demand Gen-advertenties getoond.












