Google test nieuwe manier om zoekresultaten weer te geven

Het nieuwe systeem van Google gaat door het leven als Web Guide en maakt gebruik van een aangepaste versie van Gemini AI om zoekresultaten op te delen in verschillende categorieën om ze vervolgens gegroepeerd weer te geven. De bedoeling is om zo gebruikers sneller meer relevante resultaten voor te schotelen.
Hoe Google Web Guide werkt
Concreet zal de aangepaste versie van Gemini AI op basis van jouw zoekopdracht het web afschuimen op zoek naar relevante informatie. Die wordt verwerkt en opgedeeld in verschillende facetten rond het onderwerp in kwestie. Vervolgens wordt alles in een overzicht gepresenteerd, waarbij per individueel aspect ook meerdere relevante zoekresultaten meegegeven worden. Web Guide vormt zo een beetje een middenweg tussen een puur AI-resultaat en een traditionele zoekopdracht.

Web Guide wordt momenteel getest via het Search Labs-platform van Google. Net als AI Mode heeft ook Web Guide een eigen tab, naast de tab voor traditionele zoekresultaten. Google ziet het dus echt als nog een nieuwe manier om zijn zoekmachine te gebruiken, al is het niet uitgesloten dat in de toekomst bepaalde opties zullen verdwijnen of samengebracht worden.
Goed nieuwe voor traditionele zoekresultaten
De nieuwe manier van Google om zoekresultaten te presenteren is alleszins goed nieuws voor fans van traditionele zoekresultaten. Met de snelle ontwikkeling van AI was het immers niet ondenkbaar dat traditionele zoekresultaten snel zouden gaan verdwijnen in ruil voor een AI-chatmodel, maar met Web Guide toont Google dat het gebruikers ook gewoon relevante zoekresultaten wil blijven voorschotelen, zij het met een vleugje AI erbij. Dat gebeurt nu ook al deels natuurlijk met de AI-overzichten, maar Web Guide zou het allemaal nog wat overzichtelijker moeten maken.
Ook voor websites en uitgevers is dit in principe goed nieuws. Zij vrezen immers dat de opkomst van AI ervoor zal zorgen dat ze veel minder verkeer doorgestuurd zullen krijgen, simpelweg omdat traditionele zoekresultaten zouden verdwijnen. In het geval van Web Guide zouden die echter een prominente rol blijven spelen, al neemt dat natuurlijk niet weg dat er wel degelijk een evolutie plaatsvindt waarbij een traditionele zoekopdracht meer en meer vervangen wordt door een vraag aan ChatGPT of een ander AI-model.













