De terugkeer van Clippy? Microsoft geeft Copilot een (schattig) gezicht

Het gezicht van Copilot is een schattig wolkje dat in real-time met allerlei expressies reageert om zo tot een leuke, persoonlijke en intuïtieve interactie tussen de gebruiker en de AI te komen. De nieuwe functionaliteit gaat door het leven als Copilot Appearance (Copilot Uiterlijk) en wordt momenteel getest bij een beperkt aantal gebruikers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada.

Keert ook Clippy terug?
Met de komst van het schattige wolkje is Microsoft het eerste grote bedrijf dat zijn AI wat meer (visuele) persoonlijkheid geeft, wat geen onbelangrijk voordeel is voor de adaptatie ervan. Het doet ook denken aan Clippy, de populaire mascotte die Microsoft in de jaren ’90 introduceerde om Office vriendelijker te laten aanvoelen.
Clippy verdween uiteindelijk, maar wekt bij heel wat gebruikers nog nostalgische gevoelens op die mogelijk ook nu weer op komen borrelen. Het leuke nieuws is dat de kans bestaat dat Clippy ook écht terugkeert. Microsoft demonstreerde Copilot Appearances enkele maanden geleden immers al en suggereerde toen dat het uiterlijk van Copilot in de toekomst op verschillende manieren aangepast zou kunnen worden. Momenteel houdt men het gewoon bij het wolkje, maar Microsoft hintte naar nog meer mascottes die mogelijk zouden worden toegevoegd, waaronder Spyro the Dragon en, jawel, Clippy.
Copilot: méér dan een tool
De reden waarom Microsoft Copilot een visuele identiteit wil geven is duidelijk: het wil de AI-chatbot echt voorstellen als een medewerker, een digitale assistent waarmee we uitgebreid conversaties kunnen voeren. In de perceptie moet het méér zijn dan zomaar een tool die je gebruikt, het moet een persoonlijk AI-hulpje zijn die je overal vergezelt en dat je voor van alles en nog wat kan gebruiken.
Naar marketing toe is dit natuurlijk een sterke zet en ook de gebruikerservaring kan er wel bij varen, al is het nog afwachten of zo’n schattig gezicht niet ook voor te veel afleiding kan zorgen. Het zou immers kunnen dat mensen het gaan beschouwen als een super intelligente Tamagotchi of iets dergelijks, in welk geval de productiviteit er wel eens onder zou kunnen gaan lijden.











