Frauduleuze advertenties straks sneller offline in België dankzij nieuwe wet

Een advertentie waarin een BV’er je vertelt hoe je slapend rijk kan worden? Grote kans dat er iets niet pluis is, al laten veel gebruikers van sociale media zich nog steeds door zulke advertenties misleiden. Momenteel duurt het vaak lang voor zulke reclame wordt verwijderd, maar een nieuw wetgevend kader van de federale overheid moet daar verandering in brengen.
Concreet kan de FOD Economie onlineplatformen, mits de wet wordt goedgekeurd, verplichten om frauduleuze advertenties te verwijderen. Daarvoor stuurt de overheidsdienst verwijderverzoeken: binnen 24 uur nadat die zijn verzonden, moet de reclame offline zijn gehaald. Platformen die zich daar niet aan houden, riskeren boetes die “in de duizenden euro’s” lopen. Exacte bedragen en hoe snel de FOD Economie zal handhaven, worden echter niet genoemd.
De Federale Overheidsdienst Economie zal de advertenties overigens niet proactief opsporen. Burgers wordt verzocht om mogelijk frauduleuze advertenties te melden via de ConsumerConnect-site van de FOD Economie. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om advertenties voor piramidespelen of verborgen abonnementen. Regelmatig maken fraudeurs ook misbruik van bekende Vlamingen, zoals Gert Verhulst, om hun ‘product’ in de kijker te zetten.
Tientallen miljoenen euro’s
Hoewel veel mensen aangeven zich bewust te zijn van dit soort advertenties, wordt er toch met enige regelmaat op het aanbod ingegaan. Via zulke phishingacties werd in 2023 alleen al 40 miljoen euro van Belgische rekeningen gestolen, en verdwenen er miljoenen via frauduleuze beleggingsplatformen.
Tegelijkertijd worden phishingadvertenties in veel gevallen ook vroegtijdig opgemerkt. In 2024 ontving de FOD Economie al 28.000 meldingen van consumentenproblemen, waaronder ook onlineoplichting via advertenties. Tot op heden bestond er echter geen wettelijke basis voor de federale overheid om platformen te verplichten zulke advertenties te verwijderen.
Digital Services Act
Overigens zijn onlineplatformen via de Europese Digital Services Act (DSA) al langer verplicht om illegale advertenties snel te verwijderen. Daarbij geldt wel dat gebruikers de meldingen moeten doen, en dat lidstaten geen controle hebben over de aanpak ervan.
Elders in de EU, onder meer in Duitsland, is daarom al soortgelijke wetgeving ingevoerd om snelle verwijdering te garanderen.











