Samsung-tv’s wereldwijd kampen met app-problemen

Gebruikers die een app op hun Samsung-tv proberen te openen, krijgen daarbij mogelijk een “202 error” te zien. Die foutmelding wijst op problemen met het bekabelde of draadloze thuisnetwerk, maar daar lijkt geen sprake van: het thuisnetwerk functioneert normaal, behalve op de televisie. De oorzaak lijkt dus bij Samsung zelf te liggen.
Het probleem treft vrijwel alle apps op Samsung-tv’s, waaronder Netflix, YouTube en Amazon Prime Video. Deze apps zijn wél zichtbaar op het startscherm en in de applijst van Tizen, maar kunnen niet worden geopend. Een reset biedt geen soelaas en zou de bug zelfs kunnen verergeren: na een reset zouden alle apps verdwijnen, en lukt het ook niet meer om nieuwe apps te downloaden.
Via de klantenservice kregen gebruikers inmiddels te horen dat ontwikkelaars “bezig zijn om de service te herstellen” (via Android Authority). Wanneer een oplossing beschikbaar is, liet de televisiemaker echter in het midden.
Herstart je Samsung-televisie
Een reset biedt dan misschien geen oplossing, maar een geforceerde herstart kan mogelijk wel helpen. Houd daarvoor de aan/uit-knop op de afstandsbediening ingedrukt totdat de televisie opnieuw opstart.
Lost dit het probleem niet op, dan zit er weinig anders op dan nog wat geduld te hebben. Mogelijk wordt de oplossing geleidelijk uitgerold naar alle televisies of regio’s. Gezien de ernst van de bug, laat de oplossing waarschijnlijk niet lang op zich wachten.











