Nieuws

Fatale Autopilot-crash kost Tesla nu 243 miljoen dollar

Tesla Model Y
© Tesla
Tesla is gedeeltelijk aansprakelijk voor een dodelijk ongeval in de Amerikaanse staat Florida, zo oordeelde een jury onlangs. De crash vond plaats terwijl het Autopilot-systeem geactiveerd was.

De jury is van mening dat Tesla medeverantwoordelijk is voor het ongeval. De fabrikant moet daarom een schadevergoeding van 242,5 miljoen euro betalen aan de nabestaanden van Naibel Benavides Leon en haar voormalige partner, Dillon Angulo (via Reuters). Volgens Tesla is dat bedrag onterecht: de vergoeding zou veel hoger liggen dan wettelijk toelaatbaar is in de staat Florida.

De schadevergoeding bestaat uit een basisvergoeding van 42,5 miljoen dollar, aangevuld met een punitieve vergoeding van 200 miljoen dollar. Dat laatste bedrag is bedoeld als ‘straf’ voor Tesla vanwege de fatale gevolgen van fouten in het Autopilot-systeem, die tot het incident zouden hebben geleid.

Tesla: veiligheid in de auto-industrie onder druk

Volgens Tesla zou de schadevergoeding echter maximaal 170 miljoen dollar mogen bedragen; de punitieve schadevergoeding mag volgens de fabrikant niet meer dan driemaal zo hoog zijn als het “compenserende” bedrag. De veel hogere vergoeding die nu is opgelegd, zou schadelijk zijn voor de hele auto-industrie.

“De uitspraak heeft alleen maar een negatieve invloed op de veiligheid in de automobielsector en brengt niet alleen de inspanningen van Tesla in gevaar, maar ook het werk van de hele sector om levensreddende technologie te ontwikkelen”, stelt de fabrikant. Tesla kondigt dan ook aan in beroep te gaan tegen het oordeel van de federale rechtbank in Miami.

Het bedrijf hoopt op zijn minst dat de punitieve schadevergoeding wordt teruggedraaid, en mogelijk zelfs de volledige uitspraak. Daarvoor is het wachten op een beslissing van het hof van beroep.

Eerste veroordeling in Autopilot-zaak

Tesla ligt al langer onder vuur wegens ongevallen waarbij het Autopilot-systeem een rol speelde. Een analyse van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) wees eind 2024 uit dat Tesla’s het vaakst betrokken zijn bij dodelijke ongevallen. Autopilot blijkt daarbij regelmatig een rol te spelen: volgens de NHTSA zit er een “kritische veiligheidskloof” in het systeem, die in verband wordt gebracht met honderden (dodelijke) crashes.

Het is voor het eerst dat Tesla juridisch aansprakelijk wordt gesteld voor een onrechtmatige dood als gevolg van een Autopilot-gerelateerd incident. Er worden weliswaar al langer fatale ongevallen gelinkt aan het systeem, maar een juridische veroordeling bleef tot nu toe uit.

‘Autopilot zorgt voor dodelijk ongeval’

De zaak draait om een fataal ongeval uit 2019, waarbij een Tesla doorreed na een stopbord en met bijna 100 km/u inreed op een geparkeerde SUV. Daarbij werd het slachtoffer, dat naast het voertuig stond, dodelijk geraakt. Dillon Angulo, de voormalige partner van het slachtoffer, stond ook bij de SUV, maar overleefde het ongeval met verwondingen.

Tesla stelt dat Autopilot op het moment van het ongeval niet volledig was geactiveerd en dat de bestuurder zelf verantwoordelijk was voor de besturing. Het bedrijf wijst daarbij op de bestaande waarschuwing dat bestuurders te allen tijde alert moeten blijven wanneer Autopilot is ingeschakeld. Volgens Tesla ging het in dit geval mis doordat de bestuurder van de betrokken Tesla Model S vlak voor de crash zijn telefoon liet vallen, deze probeerde op te rapen en vervolgens op de geparkeerde auto en de slachtoffers botste.

Uitgelicht artikel Tesla Model X Tesla stopt plots met verkoop Model S en Model X in Europa
autopilotConnected Cartesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals