Nieuws

Revolut-betaalkaarten gelinkt aan grootschalige fraude met treinreizen in Nederland

Betalen met Revolut-bankkaart openbaar vervoer
© Nederlandse Spoorwegen
Gratis met de trein op stap in Nederland? Het bleek mogelijk met de virtuele betaalkaarten van onlinebank Revolut. Er werd zelfs zó vaak fraude mee gepleegd dat de betaalkaarten van Revolut nu definitief worden geweerd.

Sinds medio 2023 kan je in heel Nederland contactloos betalen in het openbaar vervoer. Je hoeft dus geen ticket meer te kopen om met een binnenlandse trein of bus te reizen: houd je betaalkaart tegen de betaalautomaat of het poortje en je kan doorlopen. Onder de noemer OVpay wilde de Nederlandse ov-sector het openbaar vervoer daarmee toegankelijker maken, maar er wordt blijkbaar ook flink misbruik van gemaakt (via NOS).

Dat gebeurde niet met de betaalkaarten van reguliere grootbanken, maar met die van onlinebanken zoals Revolut en betaaldiensten als Paysafe en Vivid. Die bieden elk virtuele betaalkaarten aan die je op elk moment kunt activeren en deactiveren. Het doel daarvan is vooral dat je zorgeloos online kunt shoppen, maar al snel na de invoering van OVpay bleek dat deze kaarten ook gratis reizen met het ov mogelijk maakten.

Een groep reizigers maakte namelijk een virtuele betaalkaart aan vóórdat ze hun reis met bus, metro, tram of trein begonnen, en deactiveerde deze daarna weer. In de praktijk betekende dat dat ze niet hoefden te betalen voor hun reis. De reiskosten van OVpay worden pas na de reis – in de nacht – afgeschreven, terwijl de fraudeurs de kaart op dat moment al hadden verwijderd.

NS: ‘serieus misbruik’

Voor controleurs was de fraude niet te achterhalen. Omdat de reizigers hadden ingecheckt met hun bankkaart, beschikten ze over een geldig vervoersbewijs. Hoeveel schade de Nederlandse ov-bedrijven hebben geleden door de fraude, laat Translink, de beheerder van het OVpay-platform, in het midden. Ook de Nederlandse Spoorwegen, die sinds 1 juli alle kaarten van Revolut, Paysafe en Vivid weren, willen geen bedragen noemen en spreken alleen van “serieus misbruik”.

Revolut overweegt juridische stappen

De genoemde betaalproviders werden halverwege mei op de hoogte gebracht van het voornemen om ze te weren uit OVpay, tenzij ze maatregelen namen. Geen van hen ondernam op tijd actie. Vivid zegt nu alsnog in actie te komen en in september een technische oplossing voor de fraude te willen lanceren.

Revolut stelt zich daarentegen niet te kunnen vinden in het besluit van Translink. Volgens de onlinebank moet de oorzaak – het moment van afrekenen – worden aangepakt, en niet de betaalproviders zelf. Verder laat Revolut weten juridische stappen te overwegen om het besluit terug te laten draaien.

Op stap in Nederland

Ga je op stap in Nederland, houd er dan rekening mee dat (virtuele) betaalkaarten van Revolut, Paysafe en Vivid niet meer werken voor treinreizen. Althans, dat geldt voor de NS: die weert alle drie de kaartproviders. Alleen Paysafe is daarnaast ook landelijk geblokkeerd – dus bij bus-, metro- en tramvervoerders – sinds 1 juli.

Losse kaartjes aanschaffen blijft overigens wel mogelijk met deze virtuele betaalkaarten. Je kan dus alleen geen gebruik meer maken van OVpay-reizen.

Uitgelicht artikel itsme Grootscheepse Itsme-fraude treft honderden Belgen
fraudemobielrevolut

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals