Chevy Silverado EV verpulvert wereldrecord voor langste rit op één lading

Een Chevy Silverado EV Work Truck (2026) wist maar liefst 1.059,2 mijl (1.704 km) af te leggen op één acculading. Daarmee verpulvert GM het vorige record van de Lucid Air Grand Touring, die volgens het Guinness World Record 749 mijl (1.205 km) reed tussen Zwitserland en Duitsland. Daarvoor had Mercedes-Benz kort het record met een EQS 450+ die 649 mijl (1.044 km) haalde.
De recordpoging vond plaats in een periode van zeven dagen op GM’s Milford Proving Ground en Detroits Belle Isle. De ingenieurs gebruikten daarbij slimme technieken om het rijbereik van de Chevy Silverado te optimaliseren, waaronder een maximumsnelheid van slechts 20 tot 25 mph (32 tot 40 km/u). Hoewel de Silverado EV Work Truck een EPA-gecertificeerd bereik van 493 mijl (793 km) heeft, slaagde het team erin om dat cijfer meer dan te verdubbelen door een reeks optimalisaties.
Record onder ideale omstandigheden
Om deze uitzonderlijke afstand te halen, moesten de ingenieurs van GM elk detail van de pick-uptruck optimaliseren. Zo werd de test uitgevoerd bij zomerse temperaturen, die ideaal zijn voor de efficiëntie van de batterij. Ook werd de luchtweerstand zo veel mogelijk teruggedrongen door de ruitenwissers te verlagen en een tonneaucover over de laadbak te plaatsen. De banden werden opgepompt tot de hoogst toegestane druk om de rolweerstand te beperken, terwijl het reservewiel werd verwijderd om gewicht te besparen.
Daarnaast werd de wieluitlijning zorgvuldig aangepast en bleven energie-intensieve systemen zoals de airco volledig uitgeschakeld. De gebruikte Work Truck-uitvoering is bovendien lichter uitgevoerd dan de standaard Silverado: die had namelijk geen luxe touchscreen, lederen interieur of zware accessoires aan boord. Al deze maatregelen samen maakten het mogelijk om het officiële rijbereik meer dan te verdubbelen.
Geen Guinness-record
Ondanks het indrukwekkende resultaat zal GM de prestatie niet aanmelden bij Guinness. “Er zijn geen plannen om het record officieel te laten registreren”, bevestigde GM-woordvoerder Catherine Scales aan The Verge. “Het was vooral een passieproject van onze ingenieurs”, klinkt het.
Eerder al had Edmunds een Silverado EV Work Truck met de Max Range-batterij getest en kwam toen uit op 539 mijl (868 km), ruim boven de officiële schatting. Toch blijft de efficiëntie relatief laag: 45,3 kWh per 100 mijl (2,2 mijl/kWh), omgerekend zo’n 62,8 kWh per 160 km (3,5 km/kWh). Hoewel het nieuwe wereldrecord onder ideale omstandigheden gehaald werd, is het wel veelbelovend voor de toekomst van EV’s en hun batterijtechnologie. Het knappe resultaat laat zien hoeveel potentieel er nog onbenut is in batterijoptimalisatie en efficiënter rijgedrag voor elektrische voertuigen.











