Volkswagen aangeklaagd wegens ‘levensgevaarlijke touchknoppen’ in EV’s

Volkswagen besloot enkele jaren geleden dat fysieke drukknoppen ‘uit de tijd waren’. Diverse ID-modellen werden daarom uitgerust met hoogglans touchknoppen. Die hoef je niet fysiek in te drukken om te activeren: aanraken is voldoende. Precies daar zit volgens Janice Beecher en Omar Hakkaioui het probleem. Zij slepen Volkswagen nu voor de rechter.
Levensgevaarlijke touchknoppen
Het gemak waarmee functies via het stuurwiel worden geactiveerd, is minstens zo gevaarlijk als handig, zeggen de twee Amerikanen. Bestuurders kunnen namelijk heel eenvoudig onbedoeld functies zoals cruisecontrol in- en uitschakelen. Daarbij accelereert de auto vanzelf, wat volgens de aanklagers tot gevaarlijke situaties kan leiden.
En op zulke situaties hoeft men niet te wachten, klinkt het: er zouden al dodelijke ongevallen te wijten zijn aan de touchknoppen in Volkswagens elektrische modellen. Sommige bestuurders zouden zelfs doodsbang zijn om nog met hun ID4 de weg op te gaan. Hoe groot die groep precies is, blijkt niet uit de aanklacht. Amerikaanse ID4-rijders kunnen zich in elk geval aansluiten bij de zogenoemde ‘class action’-zaak, waarbij een groep burgers gezamenlijk een bedrijf aanklaagt.
Meestal draait het bij dit soort rechtszaken om schadevergoedingen. In theorie zou Volkswagen er echter ook toe gedwongen kunnen worden de stuurwielen te vervangen door exemplaren zonder touchknoppen. In recentere ID-modellen zijn de touchknoppen overigens alweer verdwenen, vervangen door de vertrouwde fysieke drukknoppen.
Betalen voor meer vermogen
Intussen wekt Volkswagen opnieuw woede bij klanten door Engelse ID-rijders te laten betalen voor extra vermogen. Voor omgerekend 19 euro per maand krijgen bestuurders van de ID3 Pro 27 pk extra tot hun beschikking. Dat kan ook in één keer worden afgekocht voor 750 euro.
In België en Nederland is daar (nog) geen sprake van. Het is bovendien niet de eerste keer dat automerken abonnementen introduceren voor extra functies. Bij BMW konden klanten enkele jaren geleden maandelijks betalen voor stoelverwarming. Na felle kritiek stopte de fabrikant met dat abonnement.











