CD&V wil e-steps trager maken: maximumsnelheid omlaag en nummerplaat verplicht

Momenteel bestaan er in België al enkele regels voor elektrische steps. Zo moet de bestuurder minimaal 16 jaar oud zijn, mag er slechts één persoon tegelijk op een e-step staan en geldt er een maximumsnelheid van 25 km/u. In de praktijk leiden deze regels echter tot een vals veiligheidsgevoel, zegt CD&V-parlementslid Tine Gielis (via VRTNWS) na de recente publicatie van het verkeersrapport van verkeersveiligheidsinstituut Vias.
Reactievermogen bij e-steps
Uit dat rapport bleek dat het aantal ongevallen met e-steps in de eerste drie maanden van 2025 met 62 procent is gestegen ten opzichte van 2024. Dagelijks raken meer dan vijf mensen gewond, onder wie ook regelmatig minderjarigen. Vias riep dan ook op om een helmplicht in te voeren, waarmee ernstig hersenletsel kan worden voorkomen. CD&V wil nog een stap verder gaan en pleit voor een lagere maximumsnelheid en een registratieplicht.
E-steps zouden in de toekomst nog maximaal 20 km/u mogen rijden. Daarmee wordt volgens CD&V deels het valse veiligheidsgevoel aangepakt: het reactievermogen van e-steps ligt namelijk lager dan dat van e-bikes, onder meer omdat steps minder remvermogen hebben. Een lagere maximumsnelheid zou de kans op ongevallen daarom al verkleinen, redeneert de partij.

Daarnaast wil CD&V een registratieplicht voor e-steps. Dat betekent dat zowel particuliere e-steps als deelsteps moeten worden voorzien van een kentekenplaat. Ook mogen alleen goedgekeurde steps nog de weg op. Het aantal ongevallen met opgevoerde of illegale steps zou hierdoor moeten afnemen.
Snelheden tot 100 km/u
Fabrikanten brengen regelmatig steps op de markt die moeiteloos harder gaan dan 25 km/u. Vaak hoeft de gebruiker daarvoor slechts een aantal toetsen in te drukken, waarna alle limieten verdwijnen. Voorbeelden zijn er genoeg: geregeld duikt er nieuws op over e-steps die 50 of zelfs 100 km/u halen. Levensgevaarlijk, want elektrische steps zijn daar absoluut niet voor ontworpen en bestuurders dragen vaak geen beschermende kleding.
Deze week leidde dat bij de politierechtbank in Vilvoorde al tot de veroordeling van een tiental bestuurders. Gemakkelijk is dat echter niet: de politie moet bestuurders nu achtervolgen en tegenhouden om hen te kunnen sanctioneren. Met nummerplaten wordt dat eenvoudiger, omdat agenten dan simpelweg de nummerplaat kunnen noteren en de gegevens kunnen raadplegen.
Bijval van coalitiepartner MR
Niet alleen CD&V ziet mogelijkheden om de veiligheid van e-steps te verbeteren. Coalitiepartner MR kwam deze zomer al met een wetsvoorstel om nummerplaten in te voeren. Vooruit en N-VA uitten zich daarentegen nog twijfelachtig over de plannen. Toch laat minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) onderzoeken welke nieuwe regels er kunnen komen voor e-steps en hoe die in andere landen worden toegepast.
Nieuwe regels zijn dus nog niet meteen te verwachten. Vast staat wel dat de politiek in beweging is gekomen door de cijfers van Vias. Over de door het verkeersinstituut gevraagde helmplicht wordt vooralsnog echter door geen enkele partij gesproken.











