Nieuws

Spotify maakt van prijsverhogingen zijn strategie

Spotify logo
© Unsplash / Alexander Shatov
Muziek luisteren via Spotify wordt de komende jaren een stuk duurder. Met die boodschap komt Spotify-co-voorzitter Alex Norström ditmaal naar buiten.

Norström noemt de prijsverhogingen een ‘onderdeel van de gereedschapskist’ van Spotify. Die stijgingen moeten het bedrijf winstgevend houden in een tijdperk van forse kostenstijgingen. In mei voerde Spotify al een prijsverhoging door in België en Nederland, andere Europese landen volgen in september. Maar, zo blijkt uit de boodschap van de co-voorzitter, Spotify gaat de prijzen nog veel vaker verhogen.

“We zullen het doen wanneer het zinvol is”, zegt Norström daarover tegen de Financial Times. Toch zal het bedrijf niet roekeloos zijn prijzen verhogen. Spotify stelt dat er gewerkt wordt aan nieuwe functies voor afspeellijsten, podcasts en audioboeken. Een van de functies die Norström noemt, de AI-DJ, werd al enige tijd geleden uitgebracht, maar is tot op heden slechts in enkele markten beschikbaar.

Spotify wil naar 1 miljard gebruikers

Enerzijds wil het bedrijf met de nieuwe functies bestaande klanten behouden, terwijl deze tegelijkertijd nieuwe klanten moeten aantrekken. Momenteel heeft Spotify ruim 696 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarvan 276 miljoen betalend, een groei van respectievelijk 11 en 12 procent op jaarbasis. Norström heeft echter hogere ambities en verwacht dat het Zweedse bedrijf de grens van 1 miljard gebruikers zal bereiken.

Het aantal betalende abonnees zal dan verder oplopen, maar ook de advertentie-inkomsten van Spotify zullen daardoor toenemen. Hoewel het bedrijf het liefst zo veel mogelijk betalende abonnees heeft, leveren ook Free-gebruikers een aanzienlijke bijdrage aan de inkomsten. Of dat echter opweegt tegen de kosten, is lastig te zeggen. Vast staat wel dat betalende abonnees steeds meer zullen gaan betalen.

‘Abonnees niet afschrikken’

De uitspraken van Norström staan in schril contrast met die van CEO Daniel Ek. Die liet onlangs nog weten zich vooral te willen richten op het behoud van abonnees in plaats van op een hogere winstgevendheid op korte termijn.

Dat laatste is interessant voor investeerders, die vaak op korte termijn naar winstgevendheid kijken, maar kan de streamer op de lange termijn schaden. Consumenten klagen immers al langer over de steeds hogere prijzen van streamingabonnementen. Als ook Spotify zich daarin mengt, kan dat het bedrijf uiteindelijk klanten kosten.

Winstgevend was Spotify het afgelopen kwartaal overigens niet. Vanwege hogere marketing- en personeelskosten sloot de muziekstreamer het tweede kwartaal af met een verlies van 86 miljoen euro, tegenover een winst van 274 miljoen euro in Q2 2024.

Uitgelicht artikel Spotify Ophef nadat overleden artiesten op Spotify plots AI-liedjes lanceren
businessmobielontspanningspotify

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals