Nieuws

Tesla beweerde cruciale data van fatale crash niet te hebben, tot hacker die data toch vond

Elon Musk
© Shutterstock - Frederic Legrand - COMEO
Tesla maakt geen al te beste beurt nu er details naar buiten zijn gekomen over een recente rechtszaak die het bedrijf heeft verloren. Daaruit blijkt dat Tesla op zijn minst nogal bedenkelijk is omgegaan met cruciale data van een fatale crash.

Begin augustus verloor Tesla een rechtszaak over de crash van een Model S waarbij een dodelijk slachtoffer viel. De bestuurder vertrouwde op het zelfrijsysteem van de auto, maar negeerde zo een stopbord en reed in op twee voetgangers. Tesla werd deels verantwoordelijk geacht en moest in totaal 329 miljoen dollar ophoesten.

Gelijkaardige zaken werden in het verleden verworpen of er werd een schikking getroffen, maar deze keer werd de juridische strijd tot het einde gevoerd. Zoals steeds ontkende Tesla enige verantwoordelijkheid te hebben bij het dodelijke ongeval, omdat bestuurders altijd geacht worden op elk moment de controle over de auto te behouden, ook als het zelfrijsysteem actief is.

Tegelijk echter doet Tesla sterk uitschijnen dat bestuurders zich dankzij Autopilot om niets nog zorgen hoeven te maken, wat veel gebruikers een vals gevoel van veiligheid geeft. Ze kunnen het systeem bovendien gebruiken waar ze maar willen, terwijl het in principe enkel bedoeld is voor snelwegen. Dit alles maakte dat een jury Tesla voor één derde mee verantwoordelijk achtte voor het ongeval.

Cruciale data onvindbaar of bewust genegeerd en verwijderd?

Tijdens de rechtszaak ging er de nodige aandacht naar de zogenaamde “collision snapshot”, data die de camera’s en sensoren van een Tesla verzamelt van de laatste seconden voor tot de eerste seconden na een crash. In het verleden strooide Tesla al vaak met alle beschikbare data om zijn eigen gelijk te halen, maar in deze zaak beweerde het plots dat het niet over de data in kwestie beschikte.

Nochtans werd de data na de crash meteen geüpload naar de servers van Tesla, waarna de lokale data in het voertuig zelf werd gemarkeerd om verwijderd te worden. Volgens een verslag van The Washington Post echter werd de data in kwestie bij Tesla zelf vervolgens ook verwijderd, wat alleen maar door de actieve inmenging van een medewerker kon gebeuren. De vraag is of dat bewust dan wel per ongeluk gebeurde.

Tesla liet wel weten dat het na de crash uiteindelijk toegang kreeg tot data van de auto zelf, nadat de politie verschillende onderdelen had vrijgegeven, maar de lokale “collision snapshot” werd toen verloren geacht. Ook dat is echter vreemd, omdat een externe hacker de data in kwestie blijkbaar wél zonder veel problemen terug wist te halen. Tegenover The Washington Post verklaarde de hacker, die op X actief is als greentheonly, dat het voor “elk redelijk persoon duidelijk was dat de data er was”.

“Onhandig” databeleid bij Tesla

Je zou dus kunnen denken dat ze bij Tesla bewust bezwarende data hebben genegeerd en zelfs verwijderd, al wordt dat door Tesla zelf uiteraard ontkend. De advocaat van het bedrijf gaf toe dat Tesla “onhandig” omgaat met data en dat de “collision snapshot” na nieuw onderzoek alsnog gevonden werd, maar pas nadat een externe hacker duidelijk had gemaakt dat de data in kwestie nog steeds lokaal in het autosysteem beschikbaar was.

“We dachten niet dat we het hadden, en dan kwamen we erachter dat we het wel hadden”, klonk het bij advocaat Joel Smith. “En gelukkig maar, want dit is geweldig nuttige informatie”.

Uitgelicht artikel Tesla, Elon Musk Tesla trekt stekker uit Dojo
autopilotConnected Carelon muskontspanningtesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals