Woordenboek klaagt AI-bedrijf aan wegens foute definities en meer

Concreet zijn het Merriam-Webster, bekend van hun woordenboeken, en moederbedrijf Encyclopedia Britannica die Perplexity hebben aangeklaagd. Vooral de zogenaamde “answer engine” van het AI-bedrijf wordt in het vizier genomen.
Hallucinaties en schenden van copyright
De aanklagers beklagen zich erover dat de “answer engine” er met al zijn antwoorden op de vragen van gebruikers voor zorgt dat die gebruikers niet meer naar hun websites komen, of naar websites van andere uitgevers. Daardoor lopen ze heel wat inkomsten mis, terwijl Perplexity nochtans het werk van de websites in kwestie gebruikt zou hebben voor het trainen van zijn AI-product, zonder toestemming of compensatie. Een duidelijk geval van copyrightschending, zo klinkt het, en een redenering die ook in verschillende andere AI-rechtszaken aan bod komt.
Daarnaast wordt geopperd dat de “answer engine” regelmatig ook foutieve informatie weergeeft. Deze hallucinaties worden als correct voorgesteld, terwijl het om bijvoorbeeld foutieve definities gaat die dan onterecht aan Britannica of Merriam-Webster worden toegeschreven, waardoor hun reputatie besmeurd wordt.
Zoveelste rechtszaak
Het is nu al de zoveelste gelijkaardige rechtszaak die tegen Perplexity wordt gestart. Vorig jaar werd het AI-bedrijf ook al aangeklaagd door The Wall Street Journal en de New York Post omdat het hun content onrechtmatig gebruikt zou hebben en vorige maand startten verschillende Japanse mediabedrijven een gelijkaardige zaak.
Ook andere AI-bedrijven krijgen met dergelijke copyrightzaken te maken. In een zaak tussen schrijvers en Anthropic werd uiteindelijk een schikking van 1,5 miljard dollar voorgesteld, maar die is vooralsnog verworpen door de rechter.











