Microsoft Edge voegt nieuw hoofdstuk toe aan Chrome-oorlog in Bing

Microsoft heeft de afgelopen jaren al diverse methoden ingezet om Edge te promoten bij gebruikers die Chrome willen installeren. In 2023 adverteerde het bedrijf zelfs op de Chrome-productpagina’s met een grote banner bovenaan het scherm. Zoek je via Bing naar de Chrome-browser? Dan is de kans groot dat Microsoft je overspoelt met Edge-reclame, iets wat de softwaregigant nu nog grootser aanpakt.
Scorekaart: Edge vs. Chrome
Bing toont sinds kort (via Windows Latest) namelijk een paginabrede banner over Edge wanneer je zoekt op het woord ‘Chrome’. De banner bevat de gebruikelijke promotietekst, zoals “Microsoft Edge werkt op dezelfde technologie als Chrome, met het extra vertrouwen van Microsoft”, maar ditmaal met een scorekaart erbij. Rechts van de tekst toont Bing een vergelijking tussen Chrome en Edge.
Zoals te verwachten komt Edge daarbij als ‘winnaar’ uit de bus. Niet verrassend voor een advertentie: Microsoft wil vooral de sterke punten van zijn browser benadrukken. Volgens het bedrijf heeft Edge een voorsprong met een ingebouwde VPN, AI-personalisatie en de mogelijkheid om via het Rewards-programma punten te verdienen.

Het vierde ‘pluspunt’ voelt vooral als borstklopperij: Edge is namelijk “Microsoft recommended”. Niet geheel onverwacht dat Microsoft zijn eigen browser aanbeveelt, een klassiek geval van ‘wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’. Google zou in theorie hetzelfde kunnen doen door Chrome in de verf te zetten bij gebruikers die op Edge zoeken: Chrome is immers ook ‘Google recommended’.
‘Alles wat je nodig hebt is aanwezig’
De banner toont daarnaast links naar populaire sociale media- en maildiensten, zoals Netflix en WhatsApp. Daarmee wil Microsoft benadrukken dat je Chrome helemaal niet nodig hebt om zorgeloos te kunnen browsen: Edge biedt volgens hen alles wat je nodig hebt.
Negeer je de banner en open je alsnog de website van Google om Chrome te downloaden? Dan laat Microsoft je nog steeds niet met rust. Rechtsboven verschijnt een melding met de eerdergenoemde promotietekst en de knop ‘Nu veilig browsen’. Daarmee suggereert Microsoft dat alleen Edge je veilig laat browsen, terwijl dat in Chrome net zo goed mogelijk is.
Zelfs als je vervolgens kiest om Chrome te downloaden, bombardeert Microsoft je opnieuw met een paginabrede Edge-banner bovenaan de Google-website. Het gaat om dezelfde banner die in 2023 al aan Windows-gebruikers werd getoond. Dat er nu meerdere banners achter elkaar verschijnen, is zorgwekkend: het beperkt gebruikers in hun vrije browserkeuze.











