Indrukwekkende Meta Ray-Ban Display-brillen lekken uit met heads-up displays

Meta is daarmee de eerste fabrikant die een ‘reguliere’ (zonne)bril uitbrengt met daarin een soort heads-updisplay (HUD). Hoewel Meta Connect nog moet plaatsvinden, plaatste de socialemediagigant maandag per ongeluk kortstondig een video online van de Meta Ray-Ban Display-brillen, ontdekte UploadVR.
De video onthult het ontwerp van de nieuwe Ray-Ban-brillen. Het frame lijkt ditmaal iets dikker, maar de brillen behouden de kenmerkende plaatsing van de camera’s. Nieuw is het ingebouwde display van de smart glasses. Dat scherm kan onder meer een kaartweergave tonen voor gps-navigatie, maar ook live vertalingen weergeven van tekst in de omgeving, vergelijkbaar met Google Lens op een smartphone.


Meta’s AI-assistent zit eveneens ingebouwd en verschijnt ook op het scherm. Wanneer je een vraag stelt aan de AI, zie je niet alleen de vraag, maar ook het antwoord. Dat kan handig zijn in een rumoerige ruimte waar het geluid van de bril moeilijk verstaanbaar is. Tot slot toonde Meta nog vier varianten van wat het bedrijf zijn “AI-brillen” noemt. Die zijn niet alleen van Ray-Ban, maar ook van het sportievere merk Oakley.
Ray-Ban en Oakley vallen overigens onder hetzelfde moederbedrijf: EssilorLuxottica, dat de brillen ontwikkelt. Opvallend is dat de eigenaar van Ray-Ban in eerste instantie niet te spreken was over de eisen die Meta stelde. Het bedrijf weigerde zelfs bepaalde designeisen door te voeren. Mogelijk moest het frame daardoor dermate dikker worden dat dit er minder stijlvol uitzag.
Uitwerking van Orion AR-concept
De Ray-Ban Display-bril is een verkoopklare uitwerking van Meta’s Orion AR-concept. Net als de nieuwe brillen bood de Orion-bril een ingebouwd display voor AR-functies. Samen met de Orion-bril tease Meta destijds ook een sEMG-polsband voor Neural-functies. Die polsband lijkt er nu ook te komen: in de gelekte video is hij al te zien.
Het lijkt aannemelijk dat Meta woensdag 17 september zijn eerste AR-brillen presenteert in samenwerking met Ray-Ban en Oakley. Of en wanneer de brillen ook in Europa verschijnen, moet nog blijken. Omdat veel functies gelinkt zijn aan AI en Meta in Europa een vertraagde AI-uitrol hanteert, kunnen de brillen hier later op de markt komen. Dat gold eerder ook voor de eerste smart glasses van de socialemediagigant.
Wat de prijs betreft: volgens eerdere geruchten ligt die rond de 800 dollar. Ter vergelijking, Meta’s huidige AI-brillen zijn verkrijgbaar vanaf 329 euro.











