Colruyt start met brede uitrol slimme winkelwagen met camera’s

Klanten van Colruyt zijn niet verplicht de slimme winkelkar te gebruiken, maar het kan hun winkelervaring wel versnellen. De kar herkent automatisch welke producten de klant erin legt en is daarvoor uitgerust met een combinatie van AI-software, sensoren en camera’s. Toch blijft het vereist om producten te scannen zodra je ze in de kar legt of weer terugplaatst in het schap.
De sensoren zijn vooral bedoeld om te controleren of alle producten correct gescand zijn. De kar weet hoeveel de gescande producten moeten wegen en kan zo afwijkingen detecteren. Voor producten zonder barcode, zoals groenten en fruit, kunnen klanten nog steeds gebruikmaken van een slimme weegschaal in de winkel. Afrekenen gebeurt tot slot bij de nieuwe Smart Kassa, waar klanten kunnen betalen met Bancontact of Payconiq.
Klanten passeren dus niet langer langs de reguliere Colruyt-kassa’s waar een medewerker de producten één voor één scant. Alles is immers al gescand door de klant zelf, die enkel nog de betaling hoeft te doen.
Ingebouwde tablet met boodschappenlijstje
Een opvallende functie van de Smart Cart is de ingebouwde tablet. Klanten loggen daarop in met hun Xtra-account, waarmee ze direct toegang krijgen tot opgeslagen boodschappenlijstjes. Weet je niet precies waar een product ligt? De tablet toont het meteen en stippelt zelfs een route uit om de producten zo efficiënt mogelijk terug te vinden.

Op het display is ook te zien welke producten wel of niet gescand zijn en wat het totaalbedrag van de winkelkar is. Een verrassing aan de kassa is er dus niet meer bij. Kortingen worden bovendien direct verrekend.
Colruyt benadrukt dat alle data lokaal wordt verwerkt. De winkelkarren zijn uitgerust met een speciale chip die AI-modellen in real time op de kar draait. Er komt dus geen cloud aan te pas, wat niet alleen de snelheid ten goede komt maar ook de privacy van klanten beschermt.
Verwachte adoptie van ongeveer 20%
De slimme winkelkar is niet verplicht en Colruyt verwacht dat lang niet alle klanten er gebruik van zullen maken. De keten rekent op een adoptie van 20 tot 25 procent. Dat zijn deels klanten die het wachten en het praatje aan de bestaande kassa liever overslaan, maar ook klanten die extra functies zoals het digitale boodschappenlijstje waarderen.
Colruyt rolt de slimme winkelkar eerst uit in het filiaal in Halle, maar belooft de Smart Cart snel ook in andere winkels beschikbaar te maken. Daarmee lijkt de innovatie een blijvertje na de proef uit 2024.











