Samsung brengt reclame naar je keuken via peperdure koelkasten

Steeds meer huishoudelijke apparaten van Samsung zijn tegenwoordig verbonden met het internet via het SmartThings-ecosysteem. Dat geldt voor wasmachines en drogers, maar ook voor slimme koelkasten. Die zijn bovendien behoorlijk prijzig, maar dat weerhoudt Samsung er niet van gebruikers te bestoken met reclame na een recente ‘Cover Screen’-update.
Voor de goede orde: dit geldt dus alleen voor verbonden Samsung-koelkasten met een ingebouwd scherm. Via dat ‘interactieve display’, zoals de Zuid-Koreaanse fabrikant het noemt, kan je bijvoorbeeld boodschappen doen, receptinspiratie krijgen en zelfs nieuws lezen. Doe je niets met het scherm, dan verschijnt er een screensaver. Samsung gaat die screensaver nu omvormen tot een soort Digital out of Home-reclamebord, maar dan in de keuken, meldt X-gebruiker Internet of Shit.
Samsung rolt dit uit als onderdeel van een proefprogramma op Family Hub-koelkasten in de Verenigde Staten. Europese slimme koelkasten blijven voorlopig dus buiten schot. De fabrikant belooft daarnaast geen advertenties te tonen wanneer de Art Mode geactiveerd is of het coverscherm een fotoalbum weergeeft.
‘Verbeteren van de dagelijkse waarde’
Waarom Samsung reclame toevoegt? Volgens de fabrikant is het noodzakelijk voor ‘innovatie en het verbeteren van de dagelijkse waarde van onze klanten van huishoudelijke apparaten’. Die waarde moeten gebruikers dus halen uit reclame, waarover ze geen enkele zeggenschap hebben. Ze kunnen alleen advertenties afwijzen, waarna die niet opnieuw worden getoond. Uitschakelen is geen optie: zodra Samsung een koelkast in het testprogramma opneemt, zit je eraan vast.
Het zal ongetwijfeld tot gefronste wenkbrauwen leiden wanneer jijzelf of vrienden en familie je keuken binnenlopen en reclame zien op je koelkast. En het gaat niet eens om kleine schermpjes: de Family Hub-koelkasten hebben displays van ongeveer A4-formaat, die vallen dus zeker op.
Koelkasten niet goedkoper
Wie verwacht dat Samsung proefgebruikers korting geeft op hun koelkast of ze op een andere manier compenseert, komt bedrogen uit. De reclame is puur voor eigen gewin. Wat ons betreft is dit een ongewenste stap in de markt van slimme apparaten: je betaalt al flink voor de koelkast en krijgt er vervolgens ook nog eens reclame bij.
En dat maakt het extra wrang: de duurste Family Hub-koelkasten kosten duizenden euro’s. De tijd zal moeten uitwijzen of Samsung het bij een proefballonnetje houdt of dat het idee ook naar Europa komt.













