CMF is voortaan een geheel eigen merk, onafhankelijk van Nothing

De beslissing om CMF volledig op zichzelf te laten staan, lijkt deels ingegeven te zijn door het succes van het budgetmerk in met name India. In het tweede kwartaal van 2025 kende Nothing er een groei van 85 procent, waardoor het een aandeel van 2 procent in de smartphonemarkt wist te behalen. 42 procent van de verscheepte telefoons zat in de prijscategorie van 100 tot 200 dollar, net het segment waar CMF op focust.
Voorts doet de overheid van India zijn best om de productie van techbedrijven aan te trekken, met vaak aantrekkelijke voorwaarden en steun. Het is dan ook geen verrassing dat het hoofdkwartier van CMF daar gevestigd zal zijn. Zodoende wordt CMF het eerste echt globale smartphonemerk van India.
Voor de afsplitsing wordt een nieuwe, zakelijke samenwerking aangegaan met Optiemus, een van de grootste fabrikanten in het land. Er wordt de komende drie jaar 100 miljoen dollar in de nieuwe entiteit geïnvesteerd, wat ook 1.800 nieuwe jobs met zich mee zou moeten brengen.
Nothing en CMF: elk hun eigen weg
Doordat CMF nu een volledig eigen, onafhankelijk merk is, kan het zich veel meer focussen op het ontwikkelen van degelijke, betaalbare producten, al is de kans reëel dat er voor zowel software als hardware een verstrengeling behouden blijft met Nothing. De toekomst zal moeten uitwijzen in hoeverre dat haalbaar blijft.
Nothing zelf gaat ook duidelijk een andere weg op dan CMF. Net als OnePlus begon Nothing met de ambitie om zogenaamde “flagship killers” af te leveren, sterke producten voor een aantrekkelijke prijs, maar net als OnePlus destijds schuift ook Nothing nu meer en meer op richting het premium segment, inclusief hogere prijskaartjes. Het bedrijf lijkt ook de ambitie te hebben om op dat pad verder te gaan, met onder meer ook de focus op eigen AI-ontwikkelingen.











