Edpnet kampt sinds donderdagmiddag met landelijke datastoring

De problemen met het mobiele netwerk van Edpnet spelen al sinds donderdagmiddag 14:00 uur. Lange tijd was het echter niet duidelijk waar de problemen zich precies bevonden, waardoor de provider ook niet kon beginnen met de reparatie. Pas in de avond kwam daar duidelijkheid over, en ’s nachts rondde Edpnet de reparatie – het lassen van de glasvezelkabel – af. De problemen bleven echter bestaan.
Volgens een update om 7:00 uur ’s ochtends zouden de problemen om 8:00 uur alsnog zijn verholpen. Dat tijdstip werd echter niet gehaald. In een recentere update om iets na 9:00 uur zegt Edpnet “alle beschikbare oplossingen” te onderzoeken om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Landelijke telecomstoring
Storingen komen vaker voor bij telecomproviders, maar een landelijke mobiele storing is zeldzamer. Zeker omdat deze storing blijkbaar veroorzaakt werd door één glasvezelkabelbreuk. Daardoor waren er problemen met mobiele data, bellen en sms’en in alle gebieden waar Edpnet actief is.
Voor de goede orde: de glasvezelkabelbreuk zorgt er nu alleen voor dat het mobiele netwerk van Edpnet niet functioneert. De vaste DSL- en fiberverbindingen van de provider blijven wel werken. Minder vervelend is dat niet: klanten zitten al bijna een dag zonder mobiele data, terwijl dat voor sommigen haast van levensbelang is.
De kabelbreuk zorgt bovendien voor problemen met de noodvoorzieningen van Edpnet via 4G (VDSL en Fiber Pro). Als de vaste verbinding uitvalt, schakelt de modem normaal gesproken over op 4G, maar die verbinding is nu eveneens niet beschikbaar.











