Tesla aangeklaagd na dodelijk Cybertruck-ongeluk

Het ongeval gebeurde eind november vorig jaar in Californië, toen de Cybertruck met vier inzittenden tegen een boom botste en vlam vatte. Slechts één passagier wist te ontsnappen. Volgens de familie was Tsukahara niet zwaargewond door de impact zelf, maar stierf ze door rookinhalatie en brandwonden omdat ze de wagen niet kon verlaten.
In de aanklacht staat dat de deuren van de Cybertruck enkel elektronisch werken en als de stroom dan uitvalt dat de deuren niet meer werken. Voor de achterdeuren zit er wel een noodkabel, maar die is verborgen onder de bekleding en is in panieksituaties nauwelijks bereikbaar. Ook reddingswerkers hadden de grootste moeite om de deurhendels die zich terugtrekken in het frame van de Cybertruck te forceren.
De zaak komt op een moment dat Tesla’s deurontwerpen al langer in opspraak zijn. Eerder dit jaar beloofde de fabrikant nog een nieuw mechanisme te ontwikkelen waarbij een handmatige en elektronische bediening gecombineerd worden. Dit kwam na herhaaldelijke meldingen bij de Amerikaanse verkeersveiligheidswaakhond NHTSA over deuren die blokkeerden bij ongevallen of stroomstoringen.
Onderzoek en eerdere incidenten
Tesla’s deurhendels zijn een herkenbaar designkenmerk, maar vormen tegelijk een kritiekpunt van veiligheidsexperts. De NHTSA onderzoekt momenteel meerdere incidenten waarbij inzittenden niet konden ontsnappen. In sommige gevallen moesten omstanders ramen inslaan om passagiers te bevrijden.
De rechtszaak benadrukt dat Tsukahara’s dood volledig vermijdbaar was. “Ze was nog in leven na de crash, maar kon de auto niet uit”, aldus haar ouders in een verklaring. Tesla heeft voorlopig geen commentaar gegeven.











