Tientallen phishing-slachtoffers klagen Belfius aan

Volgens de hulporganisatie, die phishing-slachtoffers bijstaat, laat Belfius steken vallen bij het ondersteunen van zijn klanten. Om te beginnen zou er sprake zijn van gebrekkige fraudedetectie, waardoor klanten sneller slachtoffer kunnen worden van phishingaanvallen. En wie eenmaal slachtoffer is, krijgt vaak nul op het rekest om de schade te laten vergoeden.
Schrijnende gevallen
Dat speelt niet in enkele gevallen, benadrukt Boomerang.legal. De hulporganisatie stelt dat er sinds juni ongeveer zestig Belfius-klanten bij hen aanklopten; over heel België gaat het om ruim driehonderd slachtoffers. Belfius is dus goed voor een vijfde van de slachtoffers, maar wat vooral opvalt is het schadebedrag: ruim de helft van het totale schadebedrag van alle slachtoffers (3,5 miljoen euro) komt op conto van Belfius-klanten.
Er is daarbij ook sprake van schrijnende gevallen, zegt de hulporganisatie. Een gezin verloor in september 2024 bijvoorbeeld 18.000 euro bij een phishingaanval. Belfius weigert echter tussen te komen, zelfs na een duidelijk oordeel van Ombudsfin. Die stelde vast dat het fraudesysteem van Belfius liefst achttien verdachte transacties detecteerde, maar niet ingreep. Daarom zou de bank de kosten van het gezin moeten vergoeden.
Klacht bij Nationale Bank
Belfius gaat daar echter niet in mee, en zo zijn er meer gevallen waarin de bank weigert de schade te vergoeden. Boomerang.legal diende daarom een klacht in bij de Nationale Bank van België, in de hoop dat de toezichthouder het fraudedetectiesysteem van Belfius onderzoekt en een “krachtig signaal” geeft in het licht van de urgente maatschappelijke strijd tegen financiële fraude.
Gehoopt wordt dat dit signaal Belfius er uiteindelijk toe zal bewegen de schade te vergoeden. Volgens de hulporganisatie is de staatsbank daar wettelijk sowieso toe verplicht: “Niet-toegestane transacties moeten onmiddellijk aan de rekeninghouder worden terugbetaald.” Europese wetgeving bepaalt daarbij dat banken actief moeten monitoren op verdachte transacties. Belfius lijkt dat wel te doen, maar geeft daar te weinig gevolg aan.
In een reactie gaat Belfius niet in op specifieke gevallen van klanten. Wel laat de bank weten “niet te kunnen ontkennen dat fraude een realiteit is waarmee alle banken, zowel op Belgisch als op internationaal niveau, geconfronteerd worden.” Belfius zegt daarbij “alles in het werk te stellen” om fraude te voorkomen.











