Google laat gebruikers gesponsorde zoekresultaten verbergen

Het bedrijf wil met het nieuwe ontwerp meer duidelijkheid geven over welke resultaten betaald zijn én gebruikers meer controle bieden over wat ze zien, aldus een blogpost van Google. In het vernieuwde ontwerp worden advertenties samengevoegd in een aparte sectie met het label ‘Gesponsord’, dat groter en opvallender wordt weergegeven. Onderaan die sectie verschijnt een knop met de tekst ‘Verberg gesponsorde results’, waarmee je de volledige advertentieblok kunt inklappen. Volgens Google zullen er maximaal vier advertenties per zoekopdracht in dat gedeelte te zien zijn.
Meer controle over zoekervaring
Als je de gesponsorde resultaten verbergt, hou je enkel de gewone (lees: niet-betaalde) zoekresultaten en de AI Overviews over. Die AI-samenvattingen blijven gewoon deel uitmaken van Google Search en verschijnen, zoals we gewend zijn, boven of onder de advertenties. De update geldt voor alle soorten advertenties, ook shoppingadvertenties. Volgens Google zorgt de nieuwe opzet ervoor dat de zoekpagina overzichtelijker oogt en dat gebruikers beter begrijpen wat wél en niet betaald is.
De vernieuwde indeling rolt wereldwijd uit, zowel op desktop als mobiel.











