Populaire Ellio-speedpedelec krijgt comfortabele vering

De originele Ellio had kleine wieltjes, waardoor het niet bepaald de meest comfortabele speedpedelec was om over slechte fietspaden en wegen te rijden. Daarna kwam de Max, die met zijn grotere wieldiameter van 27,5 inch toch stukken vlotter over bulten en putten reed. Nu is er de Ellio Max Suspension en zoals de naam verraadt, heeft die een verende voorvork. Die absorbeert schokken en trillingen op een nog veel efficiëntere manier, wat het rijden op het Belgische wegennet véél aangenamer maakt. Blijkbaar had Ellio die vraag naar extra comfort al vaker ontvangen van klanten, maar door het aparte concept met een voor- en achterwielmotor was dat niet zo evident.
Binnen dat concept van tweewielaandrijving moest Ellio een nieuwe voorwielmotor ontwikkelen die kan combineren met de steekas (de as die je vastschroeft in de poten van de voorvork om het voorwiel vast te zetten) van de nieuwe RST Blade-voorvork. Die kan 80 millimeter diep inveren, wat voor het gebruik op de weg zeker voldoende moet zijn. Ter vergelijking: een gewone mountainbike heeft normaal een veerweg van 100 millimeter, dus het verschil met zo’n offroadfiets is niet meer groot. Is dat nog niet voldoende om je in alle comfort op je bestemming te krijgen, dan kan je er nog voor opteren om de verende zadelpen als optie erbij te nemen. Dan heb je zowel aan de voor- als achterkant dempende elementen die de trillingen van het wegdek elimineren.


Zelfs wie al ervaring heeft met e-bikes en speedpedelecs zal verbaasd opkijken als hij of zij voor het eerst met een Ellio rijdt. Door de motoren in zowel het voor- als het achterwiel geraak je heel vlot naar de maximumsnelheid van 45 km/u en kan je die ook gemakkelijk aanhouden. Dat maakt het veiliger als je op jouw wegen vaak tussen het autoverkeer terechtkomt en dus zo dicht mogelijk bij die 50 km/u van de auto’s moet blijven. Bovendien kan je afremmen op de motor, wat zelfs een klein beetje energie terugstuurt naar de batterij. Aan schakelen moet je ook al niet denken, want je kiest gewoon jouw favoriete trapsnelheid en het systeem regelt de rest. Dat maakt zo’n Ellio toch een speciaal stukje technologie op twee wielen. Met de batterij van 1.150 Wh kan je tot maximaal 200 km ver fietsen.
Deze nieuwe Ellio Max Suspension kan je vanaf nu bestellen vanaf 8.795 euro via de officiële Ellio-verkooppunten.













