Privacy Sandbox van Google officieel dood en begraven

Privacy Sandbox werd in 2019 gelanceerd als een reeks open standaarden voor het serveren van gepersonaliseerde advertenties zonder dat daarvoor identificerende data gebruikt moest worden. Op termijn moest het initiatief third-party cookies gaan vervangen, maar om allerlei redenen is het nooit zover gekomen. Vooral regulerende obstakels zorgden voor uitstel. Zowel in de Verenigde Staten als in het Verenigd Koninkrijk werden er ook vragen gesteld bij het project, omdat het kleinere adverteerders zou kunnen schaden.
Vaarwel, Privacy Sandbox
Gaandeweg werd dus wel al duidelijk dat Google het Privacy Sandbox-initiatief niet in die mate zou kunnen uitrollen zoals dat aanvankelijk de bedoeling was. Vorig jaar liet het bedrijf uiteindelijk weten dat het niet langer third-party cookies uit Chrome zou gaan weren. In plaats daarvan zouden gebruikers een nieuwe ervaring aangeboden krijgen waarbij ze zelf een geïnformeerde beslissing kunnen nemen over hoe er met cookies omgegaan wordt.
Afgelopen april echter werd dan weer gezegd dat er dan toch niets zou veranderen wat third-party cookies betreft. Bestaande opties om die te beheren blijven wel behouden, maar er zouden geen nieuwe opties bijkomen. Los daarvan zou Privacy Sandbox wel blijven bestaan, maar daarover heeft Google zich inmiddels dus ook al bedacht.
Officieel stelt Google dat het initiatief te weinig opgepikt werd om in leven te houden, met als resultaat dat nu zowel uit de gecreëerde technologie als uit Privacy Sandbox zelf de stekker wordt getrokken. Google zegt wel dat het lessen die het geleerd heeft, meeneemt naar de toekomst.











