Strava ziet af van proces tegen Garmin

Veel sportieve wenkbrauwen namen een gefronste positie aan toen Strava liet weten een klacht in te dienen tegen Garmin. Het sportieve socialemediaplatform stuurde zijn advocaten op pad omdat het vond dat Garmin, bekend van zijn sporthorloges en fiets-gps’en, inbreuken had gedaan tegen twee van zijn patenten. Enerzijds waren er de heatmaps (gekleurde lijnen op de kaart die tonen waar de populairste fiets- of looproutes liggen), anderzijds de segmenten (stukjes weg waar een ranglijst is met de snelste mensen op dat segment). De eis was dat alle producten die deze elementen gebruikten uit de handel werden genomen. Paniek in sportland!
Het probleem daarbij was dat Strava zelf niet echt de eerste was om heatmaps te gebruiken en dat Garmin eigenlijk alleen Strava-segmenten promoot (en dus niet de eigen Garmin-segmenten). Kortom, Strava ging in de clinch met een cruciale partner in de sportindustrie en begaf zich daarmee op heel gevaarlijk terrein.
Waarom?


Waarom? Dat is de vraag die iedereen zich stelde. Een enorm groot percentage Garmin-gebruikers laden hun activiteiten op naar Strava. Garmin-gebruikers zijn dus vaak ook Strava-leden. Bovendien heeft Strava die data nodig om een competitief element te kunnen behouden én om relevant te blijven.
De bedoeling bij Strava was om op korte termijn de beurs op te gaan. In die optiek kan je de beschermende houding ten opzichte van de patenten wellicht begrijpen. Zo kon het duidelijk maken dat het unieke troeven in handen had, wat essentieel is om aantrekkelijk te zijn in de internationale markt. Alleen was al snel duidelijk dat Garmin niet onder de indruk was, gezien de heel wankele claims en de ervaring die het Amerikaanse recht met processen over intellectuele eigendommen heeft.
De groteske klacht van Strava bracht veel van zijn leden ertoe om hun betaalde Premium-abonnement op te zeggen. Cijfers zijn daar niet over, maar online zag je veel dergelijke stellingen van verbolgen Strava-gebruikers. Ook dat heeft misschien meegespeeld om de strijd te staken. Het is maar de vraag of Garmin dit hele voorval met de mantel der liefde wil bedekken. Intussen ging het wel een samenwerking aan met Strava-concurrent Komoot. Dat duidt erop dat Strava een aantal bruggen heeft verbrand. En wanneer die veelbesproken beursgang er nu komt, is nog niet bekend.











