Giant & Liv proppen radar, alarm & Find My in e-bikes

Giant en zustermerk Liv, dat zich richt op vrouwelijke fietsers, besteden al een tijdje extra aandacht aan hun elektrische fietsen. Zo hameren ze op het feit dat hun accu’s veiliger en efficiënter zijn en ook langer meegaan. Ook hun motoren krijgen de nodige aandacht. Ze krijgen dan wel het Giant-label, ze zijn gemaakt door de ervaren ingenieurs bij Yamaha. Die aandrijvingen staan bekend om hun kracht, die altijd duidelijk aanwezig is. De keerzijde van de medaille is dat ze ook net wat minder subtiel ondersteuning bieden dan bijvoorbeeld een Bosch. Sommige fietsers gaan voor de power, andere voor de soepele overbrenging van de motorondersteuning. Handig is bijvoorbeeld de Smart Assist, die je als adaptief ondersteuningsniveau kan instellen. Aan de hand van zes sensoren past het systeem het niveau van de ondersteuning automatisch aan het terrein en jouw inspanning aan.

Bij hun nieuwe reeks e-bikes, met name de Liv Allure E+ en de Giant Explore E+, is gefocust op extra technologische snufjes. Ze zijn onder meer uitgerust met de beveiligingsfuncties E-Lock en Apple Find My. Die laatste is de tracker die we allemaal kennen. Je kan er je ‘verdwenen’ fiets mee opsporen via de Zoek My-app in je iPhone. Met E-lock voeg je een extra portie beveiliging toe. Daarmee kan de eigenaar de motorondersteuning vanop afstand uitschakelen en een alarm instellen bij ongewenste bewegingen.
De duurdere uitvoeringen van die modellen zijn dan nog eens uitgerust met de Aegis-technologie. Die bestaat uit twee elementen. Enerzijds heb je de Aegis Radar die jouw waarschuwt voor naderende voertuigen via visuele en geluidssignalen. Met andere woorden, je ziet op het scherm de achteropkomende voertuigen naderen. Dat kan een extra gevoel van veiligheid creëren als je je in een drukke omgeving en zonder fietspad moet voortbewegen. Een dergelijk systeem kenden we al van Garmin en ook andere producenten kwamen er recent mee op de markt. De Aegis Tire Checker is deel twee van het systeem. Die geeft live informatie over je bandenspanning bij het opstarten van de fiets en tijdens het rijden, zodat je nooit met te zachte banden rondrijdt en een verwittiging krijgt als je snel veel luchtdruk verliest.


Stadsmus versus avontuur
De fietsen zelf verschillen wel wat qua insteek. De Liv Allure E+ is eerder een knappe stadsfiets, die is uitgerust met de SyncDrive Sport 2-motor met 75 Nm koppel in combinatie met een relatief lichte EnergyPak Smart 430 Wh-accu met optionele range-extender van 200 Wh, als je wat langere afstanden wil afleggen. Verder kreeg hij dikke en dus comfortabele banden, een verende voorvork en zadelpen voor extra comfort, een computereenheid met kleurenscherm (ook te verbinden met de Giant-app), en bagagedragers voor- en achteraan. Zowel de Allure E+ 0 (4799 euro) als de E+ 1 (3899 euro) hebben een riem in de plaats van een ketting en een Enviolo-naafversnelling die traploos (m.a.w. in één vloeiende beweging en niet in stappen zoals bij een traditioneel versnellingssysteem) lichter en zwaarder schakelt, maar bij de duurste versie werkt die automatisch. Daar stel je dus enkel je gewenste trapfrequentie in en het systeem regelt de rest, zodat je altijd aan je favoriete cadans trapt.
De Giant Explore E+ gooit het over een iets andere boeg en zoekt wat meer het avontuur op. Die heeft een nog krachtigere aandrijving met de Giant SyncDrive Pro2 van 85 Nm en een geïntegreerde batterij van 800 Wh (bij de betaalbare uitvoering is dat de motor van 75 Nm en een batterij van 625 Wh). Net als bij de Liv zien we het verschil tussen de automatische en manuele Enviolo-naafversnellingen naargelang de uitvoering. Bij de goedkoopste versie krijg je een traditionele derailleur. Prijzen lopen van 3699 euro tot 5899 euro en je kan kiezen tussen een hoge bovenbuis of een licht verlaagde bovenbuis.











