Tesla Model 3’s en Model Y’s kampen met ernstige oplaadproblemen

De problemen op de Tesla Model 3 en Model Y zouden worden veroorzaakt door een storing in het batterijbeheersysteem. Die storing activeert een veiligheidsmechanisme dat het opladen van de accu beperkt tot 50%. Ideaal voor wanneer er daadwerkelijk een veiligheidsrisico is, maar daar is nu dus geen sprake van.
Maat is vol
Volgens de Zuid-Koreaanse nieuwssite Korea JoongAng Daily zijn er intussen 4.600 gevallen van oplaadproblemen gemeld bij 4.300 voertuigen, blijkt uit cijfers die Tesla zelf heeft overhandigd aan de Zuid-Koreaanse overheid. Dat er meer incidenten zijn dan voertuigen, komt doordat Tesla in sommige gevallen al een accu heeft vervangen, waarna die opnieuw defect is geraakt.
Voor de Zuid-Koreaanse overheid is de maat inmiddels vol. Het ministerie van Milieu heeft Tesla gewaarschuwd dat er snel een oplossing moet komen voor getroffen eigenaars, én voor degenen die er in de toekomst nog last van kunnen krijgen. Blijft een oplossing uit, dan is de overheid bereid de aankoopsubsidies voor EV’s van het merk in te trekken.
Een potentieel zware klap voor het merk van techmiljardair Elon Musk. Tesla heeft het al moeilijk om te concurreren met de lokale grootmachten Hyundai en Kia, en zonder subsidies worden de EV’s van Tesla een stuk minder aantrekkelijk.
Aanleiding voor terugroepactie?
Voorlopig is het wachten op een officiële reactie vanuit Tesla Korea. Er is nog geen sprake van een terugroepactie, waardoor veel bestuurders met de handen in het haar zitten. Door de problemen halen ze plots nog maar de helft van het oorspronkelijke bereik van hun EV. Consumentenorganisatie Citizens United for Consumer Sovereignty roept alvast op tot zo’n terugroepactie.
Tot die er komt, staan duizenden Tesla-eigenaars letterlijk en figuurlijk in de kou. Door de storing halen ze nog maar 50% van het oorspronkelijke rijbereik van hun wagen. Reparaties worden bovendien vaak niet vergoed door Tesla: de getroffen modellen uit 2021 vallen niet langer onder garantie. Die herstellingen zijn ook bijzonder kostbaar, met een prijskaartje dat kan oplopen tot ongeveer 22.000 euro (30 miljoen KRW).











