Nieuws

Spectaculaire speedpedelec Specter krijgt stevige software-update

© Specter Bikes
Specter levert al de meest futuristisch uitziende speedpedelec en nu heeft de Belgische fabrikant ook het besturingssysteem compleet opnieuw ontworpen.

Specter maakt speedpedelecs in twee smaken: de lichte (19,8 kg) Specter 1 en de Long Range-uitvoering. Ze delen het futuristisch uitziende carbon frame, maar de Long Range voegt een extra voorwielmotor toe aan de middenmotor. Die is goed voor 1.200 in de plaats van 720 watt aan vermogen. Ook de batterij vergroot van 820 naar 1.300 Wh. Terwijl het besturingssysteem op basis van Android bij de originele versie door een externe partij is ontworpen, is dat voor OS2 intern aangepakt.

OS2 in huis ontworpen

Net zoals andere updates gebeurt dat gewoon ‘over the air’ dankzij de 4G-capaciteit van de boordcomputer. Het besturingssysteem is vanaf nul opnieuw ontworpen en bevat naast enkele aanpassingen aan de architectuur ook interessante vernieuwingen.

In het menu met voorkeuren kan je de cockpit (het scherm ter grootte van een tablet) zelf configureren en je kan een thuis- en werkadres instellen om vlot naartoe te navigeren. Bereik je de snelheidslimiet (iets over de 45 per uur), dan kun je een geluidssignaal krijgen, als je dat wil. Heb je liever een minder fel scherm, dan kun je kiezen voor de ‘dark mode’. In het menu zie je nu ook de totale afstand die de fiets al heeft afgelegd en het batterijniveau.

Nog belangrijker voor wie lange afstanden aflegt, is de verbeterde batterijprestatie. Wonderen mag je daarvan niet verwachten, maar elke gewonnen kilometer is mooi meegenomen voor de woonwerkfietser. Dat kan het verschil betekenen tussen al dan niet moeten bijladen op het werk.

De Specter kreeg een nieuw alarmsysteem, wat bij een opvallende fiets als deze geen kwaad kan. Hij schakelt nu automatisch uit, heeft een ‘minimal’-modus als je het wat simpeler wil en heeft een verbeterde 4G-verbinding.

Pijnpuntjes weggewerkt

Na de uitrol van OS2 kreeg Specter wat input van zijn klanten en kwam er al snel een versie 2.1.3. Zo was er een probleempje met het pijltje van de windrichting en dat is gecorrigeerd. Rij je de grens over (of heb je gewoon een slechte connectie), dan kan je een nieuwe verbinding met het mobiele netwerk forceren. Een route naar de fiets sturen is eenvoudiger geworden en ook het in- en uitschakelen van het systeem is verbeterd. Gaat het alarm af, dan kan je het met je pincode uitschakelen. Als laatste is de voorspelling van de oplaadstatus geoptimaliseerd.

© Specter Bikes

Betere batterijen en andere updates

Niet alleen de software kreeg een update. Ook de ingewanden werden aangepakt. Terwijl de originele Specters nog een batterij van respectievelijk 750 en 1.200 Wh hadden, is dat bij de jongste modellen vergroot naar 820 en 1.300 Wh. De voorwielmotor is van een nieuwe generatie en de zadelpen heeft een verbeterde klem, zodat hij beter op zijn plaats blijft. Het voorste spatbord is nu standaard wat langer, zodat je schoenen proper blijven.

Een Specter 1 start vanaf 8.990 euro, terwijl de Long Range minimaal 10.690 euro kost. Met deze stevige updates toont het Belgische merk in elk geval dat het gelooft in zijn fiets en zijn inwendige architectuur.

Uitgelicht artikel Ellio Max Suspension Populaire Ellio-speedpedelec krijgt comfortabele vering
e-bikesspeedpedelec

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals