Lichte carbon Cannondale FlyingV biedt gedurfd design

Wie in de jaren ’90 op de hoogte was van mountainbikes, zal met het design van deze FlyingV teruggekatapulteerd worden naar die periode. De speciale framevorm ontleent namelijk wat elementen aan die Cannondale van weleer. Daar houdt de vergelijking grotendeels op, want deze e-bike pronkt met een frame dat volledig van licht carbon is gemaakt. Een exact gewicht vermeldt Cannondale niet, maar dat zou met deze specificaties toch rond de 18 à 19 kilo moeten liggen.
Full-carbon tot aan de spatborden

Zelfs de spatborden zijn carbon en dat blijkt volgens Cannondale uniek te zijn. Naast een laag gewicht moet dat ervoor zorgen dat ze stil blijven en niet gaan klapperen. Knap is dat de bagagedrager is geïntegreerd in dat ontwerp en ondanks zijn slanke uiterlijk toch 18 kilo kan torsen.
Door de combinatie van het lage gewicht en de framevorm met de tussenbuizen en de lage, universele instap kan je de FlyingV gemakkelijker opheffen. Wie in een appartement woont of zijn fiets meeneemt op de trein weet waarover we het hebben.
Sportief reagerende fiets

Deze fiets is ontworpen in Duitsland en geassembleerd in Nederland. Hij is dus echt gemaakt voor stedelijk gebruik in onze regio’s en schrikt niet van het gebruik in ons woonwerkverkeer. Dit is natuurlijk geen fiets voor wie puur comfort zoekt. Het carbon frame is stijf en is gemaakt om snel te reageren. De FlyingV mikt dan ook op een wat sportiever publiek dat de ondersteuning van een e-bike kan appreciëren.
Die steun krijg je van de lichte Bosch Performance Line SX. In tegenstelling tot de zwaardere Performance-modellen biedt deze motor een koppel van 60 Nm en een piekvermogen van 600 watt. Dat is nog altijd ruim voldoende om vlot weg te sprinten als het licht op groen springt. Rij je sneller dan 25 per uur, dan zou je de motor niet mogen voelen tegenwerken. De batterij zit vast in de schuine buis en levert 400 Wh, wat goed past bij de lichtere motor.
Carbon komt met een prijs
Je hoort ons al afkomen: al dat moois komt met een stevig prijskaartje. De FlyingV 1 (5.899 euro) heeft een Nexus Di2-versnellingsnaaf. Dat betekent dat de vijf versnellingen in de achternaaf zijn verwerkt en dat je ze ofwel elektronisch kan bedienen vanaf het stuur, ofwel automatisch kan laten schakelen. Bij de FlyingV 2 (4.999 euro) is dat een gewone Nexus-versnellingsnaaf die je mechanisch bedient.
Beide uitvoeringen hebben een onderhoudsarme Gates-aandrijfriem, hydraulische Shimano-schijfremmen en Continental-banden van 50 mm breed om toch wat comfort te leveren. Passend in het sportieve thema is er namelijk geen verende voorvork, dus is elk beetje demping mooi meegenomen.











