Musk grijpt megabonus en laat je in Tesla’s rondrijden met telefoon achter het stuur

De aandeelhoudersvergadering stond natuurlijk in het teken van de megabeloning voor Musk: als hij de beurswaarde van Tesla de komende tien jaar naar 8,5 biljoen laat stijgen, krijgt hij een beloning van 1 biljoen dollar (1.000 miljard dollar). Voorafgaand werd nog getwijfeld of er voldoende steun zou zijn, maar die steun is er alsnog gekomen.
Naast de stemming over de megabeloning kreeg Musk ook voldoende tijd op het podium om zijn plannen voor Tesla te bespreken. Zo liet de miljardair weten dat Tesla ‘bijna comfortabel’ is om mensen hun telefoon te laten gebruiken terwijl ze hun EV laten besturen door FSD. Volgens Musk wordt die mogelijkheid zelfs al “binnen een maand of twee” ingeschakeld op Tesla’s met Full Self-Driving.
Dat betekent dat de eis dat je continu je ogen op de weg moet houden, verdwijnt. Dat is althans de belofte die Musk nu doet. Voor Europese Tesla’s heeft dat overigens geen gevolgen: FSD is hier niet beschikbaar, noch toegelaten. Europese modellen beschikken wel over Autopilot, maar dat systeem heeft bij lange na niet dezelfde autonome rijcapaciteiten.
Let wel, neem de uitspraken van Musk met een korrel zout. Hij belooft immers Level 4 autonome rijcapaciteiten, terwijl Full Self-Driving momenteel slechts tot Level 2 in staat is. De vraag is ook of Musk dit proces rond krijgt met toezichthouders als de NHTSA, want rijden met je telefoon achter het stuur is ook in de VS verboden. Voor Tesla’s zou de VS daar dan een uitzondering voor moeten maken, maar het is de vraag of dat haalbaar is.
Roadster 2 op 1 april
De Tesla Roadster 2 is het boegbeeld van hoe de introductie van nieuwe modellen verloopt: de Amerikaanse EV-fabrikant plakt keer op keer extra maanden op de introductie. De sportieve Tesla zou eigenlijk dit najaar voorgesteld worden, maar Musk heeft dat nu uitgesteld naar 1 april 2026. Die datum heeft hij ook niet zomaar gekozen. “Ik zou kunnen zeggen dat ik maar een grapje maakte, als het toevallig later klaar is”, schetste de miljardair.
Musk gaf verder aan dat de Roadster 2 “heel anders zal zijn dan wat er eerder getoond is”. In de podcast van Joe Rogan beloofde hij ook dat de EV zou kunnen vliegen, al is het maar de vraag of dat werkelijkheid wordt. De productie van de Roadster 2 zou binnen twaalf tot achttien maanden na de introductie in april van start moeten gaan.
Cybercab ook in april
Ongeveer gelijktijdig met de lancering van de Roadster 2 wil Musk de productie van de Cybercab starten. Die productie zal ‘heel anders verlopen’ dan bij een reguliere EV, onder meer vanwege het ontbreken van een stuurwiel en pedalen. Musk belooft er elke tien seconden een van de band te laten rollen.
Wanneer de EV vervolgens in gebruik komt, blijft koffiedik kijken. Ook hier neem je de beloften over de productie best met een slag om de arm: Musk staat erom bekend uitspraken te doen over de planning en daarmee zelfs engineers in de ontwikkelteams te verrassen.











