Nieuws

Scott Fastlane is superlicht en nauwelijks aanwijsbaar als e-bike

© Scott Sports
Een e-bike van minder dan tien kilo: Scott slaagt erin met de Fastlane. Die racefiets krijgt ondersteuning van een TQ-motor en -batterij die je nauwelijks ziet zitten in het slanke ontwerp.

Rij je zelf met een standaard e-bike van een slordige 27 kilo, dan zal je het je waarschijnlijk maar moeilijk kunnen inbeelden, maar er zijn wel degelijk ook elektrische fietsen van minder dan tien kilogram. Ook het topmodel van Scott blijft onder die kaap. De Zwitserse fabrikant gebruikt daarvoor de lichte middenmotor van TQ. Scott is er eveneens in geslaagd om het nauwelijks zichtbaar te maken dat je racefiets elektrische ondersteuning heeft.

Subtiele ondersteuning


Het lage gewicht komt door een erg licht carbon kader (865 gram) in combinatie met een licht motorsysteem. Die TQ HPR 40 weegt 2,63 kilo en dat is wel degelijk motor én batterij samen. De 40 in de naam verwijst trouwens naar het koppel van de motor. Die levert dus 40 Nm aan motorkoppel en heeft een maximaal vermogen van 200 watt.

Als je de specificaties van moderne e-bikes wat kent, weet je meteen dat dit geen grootse cijfers zijn. Deze TQ is de lichtste in een serie van drie motoren en richt zich naar de elektrische racefietsen die een subtiele ondersteuning willen. Bij zo’n fiets wil je een heel soepele ondersteuning van de motor die goed helpt als het bergop gaat of als je na een bocht optrekt. Met een racefiets bereik je echter al snel de maximumsnelheid van 25 km/u. Op dat moment wil je vooral dat er niets meer tegenwerkt. Dat zou met dit systeem optimaal moeten werken, zo toonde de Canyon Endurace:ONfly eerder al aan. Die gebruikt namelijk dezelfde TQ-motor.

© Scott Sports

Even subtiel is de integratie van de TQ-computer. Die zit namelijk in het uiteinde van het stuur. In dat ‘stuurdopje’ zie je het batterijniveau en de ondersteuningsstand. De rest van de gegevens kun je zien op een geconnecteerde fietscomputer. Je hebt trouwens maar drie niveaus om uit te kiezen en die bedien je met de knopjes bovenop de Shimano Di2-remgrepen. Die keuze beïnvloedt natuurlijk hoe lang de batterij van 290 Wh meegaat. De optionele opzetbatterij bevat 160 Wh aan energie.

De hoofdbatterij voorziet eveneens elektriciteit voor het achterlicht en het optionele voorlicht, maar ook voor het elektronische schakelsysteem van Shimano.

Schakelen met Shimano

Deze lichte e-racefiets zal uiteraard maar een beperkt publiek aanspreken. Dat bestaat vooral uit sportievelingen die om verschillende redenen overstappen van een gewone racefiets naar eentje met ondersteuning. Ze zullen wel 11.999 euro moeten ophoesten voor het topmodel. Die Scott Fastlane Premium weegt 9,9 kilo en is uitgerust met Shimano Dura-Ace Di2, carbon Zipp-wielen en 34 mm brede Schwalbe-banden. Die helpen het comfortgevoel hoog te houden. Je kan trouwens nog breder: tot 38 mm. De Fastlane 10 heeft de op één na beste groep van Shimano, de Ultegra Di2, en carbon wielen van Syncros. Die kost 7.799 euro. De Fastlane 20 is met zijn Shimano 105 Di2 nog duizend euro goedkoper.

Uitgelicht artikel Lichte carbon Cannondale FlyingV biedt gedurfd design
e-bikee-bikesscott

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals