FOD Economie waarschuwt nogmaals voor Black Friday-misleiding, stelde al ruim 1.200 overtredingen vast

Met Black Friday regent het aanbiedingen, al is het inmiddels een publiek geheim dat het in heel wat gevallen helemaal niet om echte deals gaat. Producten worden in de maand voorafgaand aan het dealfestijn in prijs verhoogd, om er daarna een minimale korting vanaf te halen. Retailers hopen je zo te misleiden tot de aanschaf van een product, maar zulke praktijken zijn wel degelijk verboden, benadrukt de FOD Economie.
“Alle soorten promoties moeten sowieso duidelijk, eerlijk en niet misleidend zijn”, schrijft de Belgische overheidsdienst in een blogpost over BF. Dat houdt in dat kortingen berekend moeten worden op basis van de referentieprijs, oftewel de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen. Winkels zijn ook verplicht die laagste prijs van de afgelopen 30 dagen bij de deal te tonen. Ze mogen ook de adviesprijs tonen, maar dat moet dan wel duidelijk staan aangegeven en mag niet worden doorgestreept.
FOD: ruim 1.200 overtredingen
Wetgeving is één ding, maar lang niet alle Belgische webwinkels houden zich hieraan. Dat merkt ook de FOD Economie, die via zijn ConsumerConnect-punt sinds 2021 2.671 meldingen ontving over misleidende promoties. Samen met onderzoeken op eigen initiatief, uitgevoerd door de Economische Inspectie, werden uiteindelijk bij 1.229 ondernemingen overtredingen vastgesteld.
Dit leidde tot 635 waarschuwingen en 540 processen-verbaal. In 302 gevallen werd de minnelijke schikking aanvaard. Ook werden 121 procedures voor een administratieve geldboete gestart en zijn 47 dossiers naar het parket gestuurd. Dat bepaalt op een later moment of strafrechtelijke vervolging nodig is.
Valse promoties? Zo herken je ze
Valse promoties zijn doorgaans gelukkig redelijk eenvoudig te spotten, benadrukt de FOD Economie. Als je op deze vijf tips let, is de kans al veel kleiner dat je misleid wordt:
- Te mooi om waar te zijn. Vaak is dat dan ook zo. Is het kortingsbedrag uitzonderlijk hoog, dan is het in de meeste gevallen een gevalletje ‘te mooi om waar te zijn’, zeker als je zo’n korting niet bij andere winkels vindt of ze daar een veel kleinere korting geven.
- Is de oude prijs wel realistisch. Kijk naar oudere prijzen om te weten of de ‘referentieprijs’ die ze aanhouden wel klopt. Anders kunnen ze werkelijk elke prijs als vanafprijs aanduiden.
- Vergelijk de prijs met andere retailers. Dat betaal je bij andere retailers en hoeveel korting geven ze daar? Ligt de prijs werkelijk lager dan bij de rest, dan heb je mogelijk een goede deal te pakken.
- Lees de kleine lettertjes goed. Zijn er voorwaarden verbonden aan de deal, zoals een cashback achteraf? Sommige webwinkels nemen dat al mee in de aangeboden prijs, terwijl je in het winkelwagentje wel degelijk de volle pond betaalt.
- Volg de prijzen al vooraf. Als je in de weken voor Black Friday de prijzen al volgt, weet je hoe duur een artikel was en dus ook of er met Black Friday echt korting vanaf gaat.
Blijf ook weg bij webwinkels die gebruikmaken van misleidende termen als ‘tot 50% korting’ of ‘flash sales’ zonder informatie over de looptijd van de aanbieding. Zoals gezegd wordt daarnaast onderscheid gemaakt tussen de referentieprijs (30 dagen) en de adviesprijs. Die adviesprijs betaal je vaak alleen vlak na de lancering van een product en is daarom ongeschikt als vergelijkingsmateriaal.
Wanneer er vermoedens bestaan van misleiding, verzoekt de FOD Economie om daarvan melding te doen via ConsumerConnect, met screenshots of foto’s van de productpagina, inclusief prijsdetails. Zo kan de Economische Inspectie waar nodig onderzoek doen en handhaven tegen dat soort webwinkels. Let wel, dat gebeurt niet in realtime, dus je melding zal tijdens Black Friday niet meteen impact hebben op het beleid van een bepaalde webwinkel.












