Nieuws

EU stelt socialemediagiganten aansprakelijk voor financiële oplichting

Sociale media
© Unsplash
Nieuwe EU-wetgeving stelt socialemediaplatforms aansprakelijk voor financiële oplichting. De wetgeving bouwt voort op de Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA).

Socialemediaplatforms worden nu al aansprakelijk gesteld voor illegale content. Ook moeten ze jongere gebruikers in de EU beschermen tegen schadelijke content. Straks komt er dus nog een categorie bij waar socialemediagiganten als Meta streng op moeten handhaven: financiële oplichting.

Europese wetgevers menen dat socialemediaplatforms aansprakelijk zijn wanneer gebruikers worden opgelicht door content op hun platform. Dat kunnen reguliere socialemediaposts zijn of (grootschalige) advertentiecampagnes voor frauduleuze producten of diensten.

‘Banken medeverantwoordelijk’

Binnen de EU laaide in het wetgevingsproces nog wel een verwoede discussie op over wie er nu écht verantwoordelijk is. Diverse leden van het Europees Parlement (MEP’s) beargumenteerden dat niet socialemediaplatforms, maar banken hun klanten moeten beschermen tegen fraude. In de definitieve wettekst werd een middenweg gevonden waarbij banken enkel verantwoordelijk zijn als hun beschermingsmechanismen falen.

In dat geval moeten banken de financiële schade van hun klanten vergoeden. Concreet geldt dit als de scammer zich voordoet als de bank en op die manier geld buitmaakt, of als er betalingen worden uitgevoerd zonder toestemming van de klant.

De verantwoordelijkheid verschuift echter naar de socialemediaplatforms wanneer duidelijk is dat een al gerapporteerde scam niet verwijderd werd. Met andere woorden: als een oplichter al langer actief is op bijvoorbeeld Facebook, maar Meta er niets of te weinig tegen doet, kan de bank Meta daarvoor verantwoordelijk houden. Meta moet de bank in dat geval de schade vergoeden.

“Maatregel is contraproductief”

Vanuit socialemediagiganten wordt intussen met ongeloof gereageerd op de maatregel. Althans, niet door de bedrijven zelf, maar via CCIA Europe, die de Europese belangen van onder andere Amazon, Apple, Google en Meta behartigt. “Dit ingewikkelde kader ondermijnt de vereenvoudigingsinspanningen en is in strijd met het verbod op algemene monitoring in de wet inzake digitale diensten, waarbij voorbij wordt gegaan aan meerdere studies die waarschuwen dat dit contraproductief zal zijn”, luidt de boodschap van de belangenbehartiger.

Amerikaanse bedrijven zijn al langer kritisch op Europese onlinewetgeving zoals de DSA en DMA. Trump meent zelfs dat de EU de Amerikaanse techsector ermee discrimineert. Toch is zulke wetgeving volgens Europese wetgevers noodzakelijk, mede vanwege de rol die AI en social engineering spelen in financiële oplichting op socialemediaplatforms.

Uitgelicht artikel DSA Digital Services Act Digital Services Act treedt in werking: dit zijn de gevolgen
businessdmaDSAeuontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals