Installatie Microsoft 365-desktopapps mislukt door bug met licentiechecks

Wie desktopapps van Microsoft 365 wil downloaden, kan daarvoor terecht op de startpagina van Microsoft 365. Normaal gezien dan toch, want het downloaden van de desktopapps resulteert nu in diverse gevallen in een foutmelding. Dat blijkt uit een incidentrapport in het Microsoft 365 Admin-portaal (OP1192004, via Bleeping Computer).
Het incidentrapport stelt dat de problemen al sinds 2 november aanslepen. Bekend is dat de bug er mogelijk toe leidt dat eender welke Microsoft 365-gebruiker geen Office-desktopapps kan downloaden. Verdere details over de ernst van de problemen worden niet gedeeld. Het blijft dus koffiedik kijken hoeveel gebruikers werkelijk last hebben van de bug.
Dat Microsoft het probleem inmiddels als incident heeft aangemerkt, bevestigt wel dat het een merkbare impact heeft op gebruikers. Het zal dus zeker niet om enkele tot een paar honderd gebruikers gaan die plots geen Office-apps meer kunnen downloaden. Logisch ook wel, gezien het lijkt te gaan om een algemene fout bij het controleren van Microsoft 365-licenties.
Microsoft werkt aan oplossing
Bij het incidentrapport wordt nog gemeld dat er intussen aan een oplossing gewerkt wordt. Sterker nog: die is inmiddels beschikbaar en wordt op interne systemen getest. Om 18:30 uur UTC (19:30 uur Brusselse tijd) verwacht Microsoft een statusupdate te kunnen geven over het vervolg van het incident en de potentiële uitroldatum van een fix.
“We blijven de bovengenoemde oplossing in onze interne omgeving valideren en testen om de doeltreffendheid ervan te garanderen voordat we deze implementeren in de getroffen infrastructuur. We verwachten bij onze volgende geplande update een geschatte implementatietermijn te kunnen geven”, licht Microsoft toe.
Vast staat dat een recente serviceupdate geleid heeft tot problemen met licentiechecks. Die update zal Microsoft dus moeten terugdraaien, of er moet een andere oplossing komen.
Licentieproblemen in 2024
De situatie doet ons alvast denken aan Microsoft 365-licentieproblemen in december 2024. Toen konden heel wat Office-gebruikers plots niet meer aan de slag met hun Office-apps door foutieve meldingen over verlopen licenties. Gebruikers moesten toen noodgedwongen via hun Microsoft-account proberen de licentie opnieuw te activeren.
Dat bood echter niet altijd soelaas. En met de toen naderende feestdagen zorgden de problemen ervoor dat sommige gebruikers dagenlang geen gebruik konden maken van hun Office-desktopapps.












