Na meer dan 70 miljard dollar verlies wil Meta stevig besparen op Metaverse

Reality Labs, de afdeling van Meta die alles rond het Metaverse bundelt, van virtuele werelden en ontmoetingsplekken zelf tot VR- en AR-ontwikkelingen, is tot nu toe vooral een put gebleken waarin heel wat geld verdween. Meta besloot jaren geleden “all-in” te gaan op het onderwerp van het Metaverse (vandaar ook de naamsverandering), maar inmiddels lijkt de tijd rijp om de teugels aan te halen.
Volgens bronnen van Bloomberg zou Meta van plan zijn om tot 30% van Reality Labs weg te snijden. Dat zou heel wat ontslagen betekenen en die zouden er al vanaf januari 2026 kunnen komen. Ook elders in het bedrijf zou bespaard moeten worden, maar slechts tot 10% en dus is duidelijk dat Reality Labs zwaarder aangepakt wordt. Gezien de grootte van de verliespost, waar investeerders al langer ontevreden over zijn, is dat echter niet geheel onlogisch.
Metaverse heeft gefaald
Met de stevige besparingen die op komst zijn, moet Meta toegeven dat het Metaverse gefaald heeft. De virtual reality-headsets hebben het niet slecht gedaan en Meta heeft mooie dingen laten zien, maar het is niet het succes geworden waar het bedrijf op gehoopt had. Bovendien slaagde men er ook niet in om de concurrentie in dit gebied echt aan te wakkeren, waardoor het moeilijk is om een breed, competitief speelveld uit te bouwen.
Virtual reality is dus niet echt van de grond gekomen en heeft Meta vooral veel geld gekost, waardoor het nu tijd lijkt om gas terug te nemen. Vooral de Meta Quest-afdeling en Meta Horizon Worlds zouden door de besparingen getroffen worden.
AI als nieuwe focus
Natuurlijk lijkt Meta het Metaverse niet helemaal op te geven. In plaats daarvan lijkt het bedrijf, met CEO Mark Zuckerberg op kop, vooral te beseffen dat de wereld en technologie nog niet klaar zijn voor een echt virtuele wereld om in te vertoeven. Die ontwikkeling lijkt dan ook wat in de koelkast te verdwijnen in het voordeel van, jawel, AI.
Net als andere bedrijven springt ook Meta volop op de AI-kar. Daarbij ligt de focus op twee zaken. Enerzijds ontwikkelt Meta zijn eigen AI-modellen, specifiek dan voor AI-chatbots en generatieve AI-producten, en anderzijds wordt er ingezet op praktische hardware die deze AI-ervaringen integreert. Het belangrijkste wapenfeit op dat vlak zijn voorlopig de slimme Ray-Ban-brillen.
Het kostelijke Metaverse wordt dus op de lange baan geschoven. In plaats daarvan kiest Meta om meer in te zetten op AI, dat momenteel op korte termijn meer kan opleveren.











