Laadpaal niet langer maximaal 250 meter van je deur

Vlaanderen had als richtlijn dat wie een openbare laadpaal aanvroeg, die mogelijkheid moest krijgen op maximaal 250 meter van de voordeur. Dat was intussen niet altijd even evident meer voor de gemeenten. Nu is die maximumafstand niet langer een verplichting, maar de Vlaamse regering moedigt in haar nieuwe besluit de gemeenten wel aan om ‘strategische laadplannen’ te maken, zo meldt vrt nws.
De aanpassing aan de regel bleek nodig omdat er intussen als 77.000 openbare laadpalen in Vlaanderen staan. Dat zorgde voor een wildgroei die niet altijd even goed in de hand te houden was. In het nieuwe plan zijn gemeenten niet langer verplicht om zich aan de maximumafstand van 250 meter te houden, maar het blijft wel aangeraden om die afstand niet veel groter te maken. Nog veel verder zou de bereikbaarheid te zeer in het gedrang brengen.
Dit opent wel de deur naar vaste plaatsen waar bewoners van een wijk hunnen elektrische wagens kunnen opladen. Zo’n laadplein zou een treffend antwoord zijn op lukraak verspreide laadpalen. Het nieuwe plan moet wel nog de goedkeuring krijgen van de Vlaamse overheid.













