Porsche stopt plotsklaps met ontwikkeling eigen e-bikes

Het was de bedoeling dat Porsche zijn eigen e-bikes zou ontwikkelen. Dat zou verder gaan dan de elektrische fietsen onder de Porsche-naam die tot dan toe waren uitgebracht. Het Duitse automerk zou instaan voor alle facetten van de ontwikkeling, van framedesign tot assemblage, maar tot een productierijpe e-bike van Porsche lijkt het niet te komen.
Porsche en PON Holdings hebben namelijk een streep gezet onder het e-bikeproject. Markant, gezien de bedrijven al drie jaar bezig waren met de ontwikkeling. Medio 2025 waren er nog zo’n twaalf medewerkers bij het project betrokken. Bovendien werd er in april nog een nieuwe CEO aangesteld, Gudrun Scharler.
Strategische prioriteiten
Nog geen acht maanden na het aantreden van Scharler is het project nu echter definitief stopgezet. Over de oorzaak of reden van het stopzetten van de ontwikkeling van de Porsche e-bike doen noch PON, noch de autofabrikant concrete uitspraken. “Porsche en PON evalueren hun gezamenlijke activiteiten regelmatig met het oog op strategische prioriteiten”, schrijft PON Holdings in een verklaring. De uitkomsten van die ‘evaluatie’ zijn nu aanleiding om het project stop te zetten.
De twee partijen blijven wel samenwerken, zij het aan andere projecten. “Over verdere details van afzonderlijke ontwikkelingsprojecten doen wij in principe geen uitspraken”, klinkt het nog in de verklaring.
Porsche E-Bike Performance
Voor Porsche stopt weliswaar de ontwikkeling van eigen e-bikes, maar het bedrijf blijft actief in de sector. Zo blijft het samen met PON Holdings eigenaar van motorfabrikant Fazua, bekend van zijn e-bikemotoren voor sportievere stadsfietsen. Ook daarvoor hebben de bedrijven een joint venture opgericht, Porsche E-Bike Performance, maar dat staat los van het P2-project, waar nu de stekker uit wordt getrokken.
Een gigantische verrassing is het niet dat Porsche stopt met de ontwikkeling van eigen e-bikes. De markt voor elektrische fietsen is behoorlijk verzadigd geraakt, terwijl de vraag na de coronacrisis is teruggelopen. Heel wat e-bikemerken kampen bovendien met grote voorraden en moeten deze met beperkte marge of zelfs met verlies verkopen.
Geen bijzonder interessante markt voor een ‘nieuwkomer’ als Porsche. Voor PON zou het in dat opzicht ook interessanter zijn om de investeringen te verplaatsen naar zijn andere e-bikemerken, zoals Gazelle, Veloretti en Urban Arrow.










