Europees verbod voor auto’s met verbrandingsmotor ligt op hakblok

Na hevige discussies stemde het Europees Parlement in 2023 in met het plan om auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 in de ban te doen. Alle nieuw verkochte auto’s moesten vanaf dat moment elektrisch aangedreven zijn. Niet veel later strandde het wetsvoorstel alsnog bij de Europese Commissie en werd een uitzondering voorzien voor synthetische brandstoffen. Nu, ruim twee jaar later, lijkt de wet zelfs volledig te sneuvelen.
Eurocommissaris Wopke Hoekstra (Schone Groei) wil namelijk een streep zetten door het verbod, zo meldt de Nederlandse krant De Telegraaf op basis van anonieme bronnen. Althans, Hoekstra lijkt bereid water bij de wijn te doen en deels tegemoet te komen aan smeekbedes van autolanden Italië en Duitsland, waar met argusogen naar het verbod wordt gekeken.
Compleet EU-verbod van tafel
In een nieuw voorstel van Hoekstra, dat deel uitmaakt van plannen om de kwakkelende EU-auto-industrie weer op gang te helpen, zouden fabrikanten tegen 2035 nog maar 90 procent van de uitstoot van nieuwe wagens moeten reduceren. Dat betekent dat nieuwe auto’s nog steeds op brandstof mogen rijden, al dan niet deels.
Het schrappen van een volledig verbod op brandstofauto’s komt wel met een keerzijde. De EU-commissaris wil daar namelijk een verplichting tot CO2-compensatie tegenover zetten. Bij de productie van auto’s moet bijvoorbeeld duurzaam staal worden gebruikt om die resterende 10 procent te overbruggen, tenzij fabrikanten alsnog een volledige CO2-reductie realiseren.
Afhankelijkheid van China afbouwen
Tegelijk voorziet Hoekstra in zijn plannen maatregelen om de afhankelijkheid van het buitenland te verkleinen. Zo trekt de EU 2 miljard euro uit voor kleine bedrijven die zogeheten superaccu’s ontwikkelen, om hun concepten op te schalen naar massaproductie. Een deel van dat geld zal vermoedelijk bij onze noorderburen terechtkomen, die met LeydenJar een potentieel belangrijke batterijspeler in handen hebben.
Die batterijen kunnen uiteraard worden ingezet voor elektrische auto’s. Nu komen zulke accu’s vaak nog uit China, maar dat wil de EU beperken. Datzelfde geldt voor goedkope EV’s van Chinese makelij. De unie wil Europese automerken stimuleren om zelf meer betaalbare elektrische modellen te bouwen, zodat de import uit China vanzelf afneemt.
Discussie in autoland
Terwijl Duitsland en Italië al langer aandringen op versoepeling, klinkt er ook tegengeluid, onder meer van Volvo en Fastned. Die laatste heeft vanzelfsprekend baat bij verdere groei van de EV-sector, maar voor Volvo ligt dat minder voor de hand.
In de autowereld leeft bovendien het sentiment dat veel fabrikanten al volop inzetten op een volledig elektrische toekomst. Het terugschroeven van die ambitie, juist met het oog op duurzaamheid, wordt daarom door sommigen gezien als een opvallende koerswijziging.











