Cowboy na bijna-faillissement definitief in Franse handen

Al in september raakte bekend dat Cowboy zou worden overgenomen door de Franse fietsgroep ReBirth. Die is onder meer eigenaar van merken als Peugeot, Gitane en Solex, en mag zich vanaf heden dus ook eigenaar noemen van het ooit Belgische Cowboy.
ReBirth krijgt een belang van 80 procent in Cowboy en heeft een onbekend geldbedrag klaargezet als investering in het ‘nieuwe’ Cowboy. Bestaande aandeelhouders steken daarnaast nog eens 15 miljoen euro in de heropstart van de e-bikefabrikant. Met dat geld zegt Cowboy de productie van e-bikes opnieuw te kunnen opstarten en de achterstand in reserveonderdelen weg te werken.
Cowboy blijft in Brussel
Hoewel Cowboy vanaf vandaag een nieuwe eigenaar heeft, blijft het bedrijf actief in Brussel. ReBirth zegt bovendien dat Cowboy als onafhankelijke afdeling zal blijven opereren, inclusief de engineering-, design- en softwareteams. De productie zelf blijft in handen van Re-cycles, een afdeling van de Franse fietsgroep, die sinds begin 2025 instaat voor de productie van Cowboy-fietsen.
Wat die productie betreft, hoopt ReBirth in januari zo’n 1.500 e-bikes te kunnen bouwen. Daarmee wil het bedrijf in de eerste plaats achterstallige bestellingen wegwerken. Klanten die een e-bike bij Cowboy bestelden, worden de komende weken ingelicht over de status van hun order en krijgen ook een indicatie van de levertermijn.
Uitgebreid verkoopnetwerk
Cowboy krijgt tegelijk meer zichtbaarheid in winkels. De e-bikes zullen ook verkrijgbaar zijn in de Oxygen- en Ovelo-winkels van ReBirth, in totaal goed voor 105 locaties, evenals bij 500 onafhankelijke fietsdealers van de Franse fietsgroep. Hoe het zit met de lokale beschikbaarheid in België en Nederland is nog niet helemaal duidelijk. In de Benelux werkte in elk geval al een aanzienlijk aantal dealers samen met Cowboy voor de verkoop en reparatie van e-bikes.
Faillissement net voorkomen
In tegenstelling tot andere e-bikemerken wist Cowboy deze zomer een faillissement op het nippertje te voorkomen. Een terugroepactie voor frames die konden breken bracht het merk bijna ten val, maar dankzij nieuwe investeringen kon het bedrijf voorlopig verder. Die tijd gebruikte Cowboy vooral om nieuwe eigenaars te zoeken, die het uiteindelijk vond in ReBirth.
Onder de nieuwe eigenaars maakt Cowboy nu deel uit van een groter fietsconcern. Wat dat betekent voor de innovatiekracht van het merk, zal de tijd moeten uitwijzen. De voorbije jaren hebben in elk geval aangetoond dat het innovatiemodel van merken als Cowboy en VanMoof niet bijzonder succesvol was, onder meer omdat de fietsen geregeld defect raakten en lastig te repareren bleken door het gebruik van eigen onderdelen.











