Tech Data: de IT-distributeur als one stop shop

[Partnerinfo] Tech Data heeft in de Benelux naam gemaakt als een van de meest veelzijdige IT-distributeurs in de lage landen. Met technologie-topmerken als Cisco, Dell, HP Inc. en Apple, is het logisch dat al meer dan 5000 klanten in België en Luxemburg vertrouwen op hun expertise. Country Manager Patrick Steenssens legt uit waar Tech Data voor staat.

 
 
“Als distributeur wordt ons businessmodel geruggesteund door twee grote groepen: enerzijds de vendor community die technologieën op de markt brengen en anderzijds de resellers die producten verkopen. Wij helpen die twee elkaar op een vlotte manier te vinden.” Bovendien speurt Tech Data voortdurend naar potentiële innovatie. “Heel veel van de technologie op de markt is afkomstig van bestaande partners, maar daarnaast gaan we op zoek naar technologiebedrijven die op de Belgische markt actief zijn en proberen wij nieuwe producten te verdelen wanneer ze klaar zijn voor de markt.”

Country Manager BeLux, Patrick Steenssen

One stop shop

Tech Data is een ‘one stop shop’. Met dat model wilt het bedrijf een alternatief bieden voor de overvloed aan distributeurs waar resellers mee te maken krijgen. “Wij nemen de specifieke go-to markets van vendoren op in onze modellen om te zorgen dat de resellers makkelijk toegang krijgt tot de technologie die ze zoeken,” legt Patrick Steenssens uit. “Op die manier kan een reseller vermijden dat hij met honderd verschillende leveranciers moet samenwerken. Als ‘one stop shop’ kan hij bij ons op één plaats terecht om de technologie te vinden die hij nodig heeft.”
 
Daarin bekleedt Tech Data een unieke positie. Dankzij het brede portfolio is Tech Data immers de IT-distributeur met de meest diverse productlijn op de Belgische markt. Met gespecialiseerde businessunits kan het bedrijf bovendien uitblinken in elke sector: de unit Azlan biedt enterprise producten, networking en security-oplossingen, Maverick staat in voor audio- en video-oplossingen, Tech Data Mobile voor mobiele oplossingen, zoals smartphones en tablets, Datech behandelt designsoftware en Consumer Electronics omvat ten slotte consumentenelektronica voor de B2C-markt.

Producten worden oplossingen

Ook voor services draait het bedrijf zijn hand niet in om. In plaats van een model waarbij eenmalig wordt geïnvesteerd in technologie, evolueert de markt daarbij steeds meer naar formules waarbij technologie maandelijks wordt aangekocht. Daarom richtte Tech Data het platform StreamOne op om klanten langs die weg van cloudsoftware te voorzien. “Neem bijvoorbeeld Microsoft-CSP. Via StreamOne kunnen we onze klanten een manier bieden om klassieke Microsoft-producten via de cloud aan te bieden.”
 
Jarenlange deskundigheid maakt het daarnaast mogelijk om klanten niet alleen producten en diensten aan te bieden, maar ze te versmelten tot oplossingen. “We merken dat onze klanten niet gewoon op zoek zijn naar de distributie van producten, maar naar een speler die ze kan bundelen tot veelzijdige oplossingen. Daar spelen we op in, en dat lukt dankzij ons uitgebreide portfolio.”
 

Bij Tech Data kan de reseller op één plek terecht om de technologie te vinden die hij nodig heeft.

Oog op nieuwe technologie

De toekomst biedt uitdagingen, maar ook kansen, volgens Patrick Steenssens. Zo is de transformatie in de wereld van IT niet aan Tech Data voorbijgegaan. “Naast de opgang van smartphone en tablet zien we dat, in plaats van eigen servers, of een serverpark, toepassingen meer en meer in de cloud worden uitgerold. Die beweging naar de cloud heeft een onmiskenbare impact op onze businessmodellen, net zoals op die van onze klanten. Het Internet of Things en security zijn twee andere veranderingen die we in het oog houden. Het beveiligen van onze systemen en onze data wint aan belang, terwijl we op het vlak van het Internet of Things letten op nieuwe oplossingen die de technologie toegankelijker maken.” Het mag duidelijk zijn dat Tech Data steeds één oog op de toekomst gericht houdt.
 
“De cloud, de opkomst van het Internet of Things, security en services, dat zijn zaken waar wij onze aandacht aan besteden. Uiteraard moeten we die evoluties volgen. We willen in de gaten houden welke technologie klaar is voor commercialisatie en wie de nieuwe partners van de toekomst zijn,” laat Patrick Steenssens weten. “Daarenboven trachten we om al onze tools en interacties te blijven verbeteren en vereenvoudigen, zodat alles op een vlotte manier kan blijven lopen. Dat is ons ultieme doel.”
 
Disclaimer: Voor de gegevens op deze pagina zijn enkel de adverteerders verantwoordelijk.

businessmahwmanager aan het woordpartnerinfo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken