Made in Italy 3.0 – Hoe Smeg profiteert van de nieuwste verkoopstechnologieën
Sinds Gert Fluyt als commercieel directeur aan het roer kwam van Smeg Belgium, heeft hij de manier van zaken doen bij Smeg grondig gemoderniseerd en een frisse wind laten waaien doorheen het bedrijf. Wij gingen hem opzoeken voor een woordje uitleg.
“Toen ik bij Smeg begon, was er heel weinig transparantie en heel weinig informatie beschikbaar over de klanten, de relatie met de klanten en hun historiek. De informatie zat grotendeels opgeslagen in de hoofden van onze verkopers maar was nergens raadpleegbaar. Een van mijn eerste prioriteiten was dus een tool in gebruik nemen waarin we al wat er gebeurt bij klanten, met de producten en met de distributie, zouden vastleggen om dingen mee te gaan doen. Kennis is macht: hoe meer je weet over je product, over de markt en over de klanten, hoe sterker je bent, en hoe beter je gewapend bent om de juiste beslissingen te nemen.”
“Kort nadat ik bij Smeg begon, nam EASI contact met mij op en maakte ik kennis met SmartSales. Achteraf bekeken is SmartSales de enige oplossing die ik bekeken heb. Het plaatje klopte meteen! We konden er onze producten in integreren, bestellingen doen, presentaties geven, onze cijfers integreren, bezoekrapporten invoeren, en dat allemaal op een gebruiksvriendelijke manier, vanop een iPad! Ik wist uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn om een CRM-pakket te verdedigen tegenover een sales team. Vaak komt er veel administratief werk bij kijken, en al die negatieve punten zag ik niet. Vandaar dat ik meteen mee was. De eerste gesprekken zijn gevoerd in november, en eind januari waren we live met de oplossing!”, aldus een enthousiaste Gert Fluyt.
“Doordat er voordien geen echte tool in gebruik was, vreesde men dat men hierdoor meer administratief werk zou hebben, de klassieke resistentie tegen traditionele CRM-systemen zeg maar. Ik moet zeggen dat we het team vrij snel meegekregen hebben. Het is belangrijk om bij een dergelijke tool veel terugkoppeling te geven, omdat je van de verkopers toch wel veel input vraagt. Het is dan ook belangrijk om de nodige feedback te geven. Dat is heel belangrijk, want ze moeten zien dat er met al hun input effectief ook iets gedaan wordt.”
“Dankzij de rapporteringen die ik uit SmartSales haal, krijgen onze verkopers nu zicht op hun aantal bezoeken, het aantal verkopen in toonzaal, welke klant het meest bezocht wordt, enzovoort. Die informatie wordt allemaal heel transparant getoond tijdens onze sales meetings. De verkopers hebben deze nieuwe manier van werken heel snel aanvaard omdat ze er de toegevoegde waarde zelf ook van inzien. Ze vragen zelfs om nieuwe functionaliteiten toe te voegen om nog meer informatie in het systeem te kunnen stoppen. Ze zijn echt helemaal mee in het verhaal.”, vervolgt Gert Fluyt.
“Wanneer onze verkopers een bepaalde klant bezoeken, kunnen zij zich niet vergissen: automatisch krijgen ze de juiste condities en het juiste productgamma voorgeschoteld, zien ze wat er in het verleden besteld is, enz. Van een eerder traditionele firma zijn we plots geëvolueerd naar een moderner bedrijf dat werkt met hippe tools. Onze sales krijgen daar enorm veel positieve reacties op. Dat geeft een boost aan onze verkopers.”
Het beste moet nog komen
“Vandaag is SmartSales nog niet gelinkt aan ons SAP systeem. Het is de bedoeling om volgend jaar de integratie met SAP te vervolledigen. Bovendien zijn er ook plannen om SmartSales in onze andere entiteiten te gaan gebruiken. Toen ik SmartSales toonde aan mijn internationale collega’s, waren ze meteen enthousiast. Smeg Nederland en Smeg Duitsland zijn ondertussen ook aan het opstarten en ook voor andere landen waar Smeg actief is, bestaat een reële kans.”, besluit Gert Fluyt.
____________________________________
SmartSales is de eerste mobiele iPad app die het leven van verkopers écht makkelijker maakt, uw verkoopsprocessen optimaliseert en een echte commerciële opvolging van uw onderneming mogelijk maakt.
//smartsales.easi.net – 016/31.30.00